МОДЕЛЮВАННЯ ДИНАМІКИ ФРАХТОВИХ СТАВОК НА СУХОВАНТАЖНІ ПЕРЕВЕЗЕННЯ ТА РИНКОВОЇ КАПІТАЛІЗАЦІЇ СУХОВАНТАЖНИХ СУДНОПЛАВНИХ КОМПАНІЙ

Ключові слова: транспорт, морський транспорт, судноплавство, підприємства морського транспорту, флот, міжнародні вантажні перевезення, морська торгівля, суховантажна торгівля, фрахтові ставки, фрахтовий ринок, BDI, процентні ставки, ціна нафти, індекс S&P 500, фондовий ринок, ринкова капіталізація, структурні ринкові дані, регресійний аналіз

Анотація

У судноплавстві на суховантажний сегмент припадає найбільша частина міжнародних вантажних перевезень. Стаття досліджує вплив різних економічних показників на Балтійський індекс суховантажних перевезень (BDI), який відомий як провідний індикатор ринку суховантажних морських перевезень. Крім того, у статті також досліджуються фактори, які визначили динаміку ринкової капіталізації п’яти суховантажних судноплавних компаній, які котируються на фондовій біржі, протягом періоду з 2005 до 2023 року. Проводячи регресійний аналіз структурних ринкових даних із використанням методу найменших квадратів, дослідження оцінює вплив цін на сухі вантажі, нафту та гроші (процентні ставки) на фрахтовий ринок. Подібним чином також оцінюється вплив цін на насипні вантажі та нафту, індексу S&P 500, процентних ставок і фрахтових ставок на ринкову капіталізацію суховантажних судноплавних компаній. Результати свідчать про те, що процентні ставки є значущим прогностичним фактором змін у ставках фрахтового ринку суховантажного тоннажу. Що стосується ринокової капіталізації, то кожна судноплавна компанія демонструє залежність від різних факторів, і моделі лише для двох з них, Star Bulk і Golden Ocean, подібні. Моделі для цих компаній демонструють порівняльно високу здатність пояснювати коливання ринкової капіталізації та вказують на сильний позитивний зв’язок з індексом S&P 500 і ціною на алюміній. Ціни на нафту та залізну руду впливають на ринкову капіталізацію компанії Genco. Ціни на інші товари не продемонстрували значущості для моделювання. Ці висновки однаково корисні як для учасників судноплавної галузі, так і для інвесторів, які розглядають можливість додавання акцій судноплавних компаній до своїх портфелів.

Посилання

UNCTAD. (2023). Review of maritime transport. New York: United Nations Publications. Available at: https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2023_en.pdf

Stopford, M. (2009). Maritime Economics (3rd edn). Abingdon: Routledge.

Alizadeh, A., & Nomikos, N. (2009). Shipping Derivatives and Risk Management. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Baltic Exchange. (2023). Guide to Baltic Code 2020 & An introductory guide to modern shipping. Available at: https://www.balticexchange.com/content/dam/balticexchange/consumer/documents/data-services/documentation/ocean-bulk-guides-policies/2020_BalticCode.pdf

Michail, N., & Melas, K. (2021). Market interactions between agricultural commodities and the dry bulk shipping market. The Asian Journal of Shipping and Logistics, 37(1), 73–81. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ajsl.2020.07.003

Michail, N., & Melas, K. (2021). The relationship between commodity prices and freight rates in the dry bulk shipping segment: A threshold regression approach. Maritime Transport Research, 2. DOI: https://doi.org/10.1016/j.martra.2021.100025

Drobetz, W., Gavriilidis, K., Krokida, S.I., & Tsouknidis, D. (2021). The effects of geopolitical risk and economic policy uncertainty on dry bulk shipping freight rates. Applied Economics, 53(19), 2218–2229. DOI: https://doi.org/10.1080/00036846.2020.1857329

Park, S., Kim, H., & Kwon, J. (2022). The impacts of demand and supply shocks in the dry bulk shipping market. The Asian Journal of Shipping and Logistics, 39(1), 13–22. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ajsl.2022.10.004

Michail, N., & Melas, K. (2021). Can commodity prices affect the stock market returns of dry bulk shipping companies? Journal of Shipping and Trade, 9(20). DOI: https://doi.org/10.1186/s41072-024-00178-9

Grammenos, K., & Arkoulis, A. (2002). Macroeconomic factors and international shipping stock returns. International Journal of Maritime Economics, 4, 81–89. DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.ijme.9100033

Zaidman, G., Dominese, G., Yakubovskiy, S., & Rodionova, T. (2021). Containership charter rates: Analysis of unprecedented growth after covid-19 pandemic outbreak. Journal Global Policy and Governance, 10(2), 21–38. DOI: https://doi.org/10.14666/2194-7759-10-2-002

Companies Market Cap. (2024). Largest Companies by Marketcap. Available at: https://companiesmarketcap.com/

Macrotrends. (2024). Available at: https://www.macrotrends.net/

Trading Economics. (2024). Available at: https://tradingeconomics.com/

Federal Reserve Bank of St. Louis. (2024). Economic data. Available at: https://fred.stlouisfed.org/

Genco Shipping (2024). Fleet. Available at: https://www.gencoshipping.com/fleet/

Ajdin, A. (2024). Star Bulk and Eagle Bulk complete merger. Available at: https://splash247.com/star-bulk-and-eagle-bulk-complete-merger/

Переглядів статті: 14
Завантажень PDF: 9
Опубліковано
2025-03-07
Як цитувати
Зайдман, Г., Якубовський, С., & Романенко, С. (2025). МОДЕЛЮВАННЯ ДИНАМІКИ ФРАХТОВИХ СТАВОК НА СУХОВАНТАЖНІ ПЕРЕВЕЗЕННЯ ТА РИНКОВОЇ КАПІТАЛІЗАЦІЇ СУХОВАНТАЖНИХ СУДНОПЛАВНИХ КОМПАНІЙ. Київський економічний науковий журнал, (8), 52-59. https://doi.org/10.32782/2786-765X/2025-8-7