РОЗРОБКА КОНКУРЕНТНОЇ СТРАТЕГІЇ ПІДПРИЄМСТВА ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ ІНСТРУМЕНТІВ ПРОЄКТНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ ПІД ВПЛИВОМ РИЗИКІВ ВОЄННОГО ЧАСУ

Ключові слова: стратегія, стратегічний менеджмент, онкурентна стратегія, конкурентоспроможність, управління проєктами, гнучке управління, ризик

Анотація

У статті досліджується актуальна проблема розробки конкурентних стратегій підприємств в умовах воєнного часу із використанням можливостей проєктного менеджменту. Визначено основні чинники, що ускладнюють діяльність вітчизняного бізнесу, серед яких зростаюча конкуренція з іноземними компаніями, економічна нестабільність і ризики воєнного часу. Обґрунтовано, що на додачу до врахування в управлінні бізнесом таких реалій сучасного економічного середовища, як політична нестабільність, прояви тенденцій світу BANI та Індустрії 4.0, традиційних економічних ризиків, що супроводжують фінансово-господарську діяльність будь-якого підприємства, українським компаніям необхідно будувати свої стратегії із оглядом на вплив ризиків воєнного часу. Проаналізовано наукові підходи до стратегічного управління конкурентоспроможністю та обґрунтовано доцільність використання проєктного менеджменту для підвищення гнучкості та ефективності стратегічних рішень. Запропоновано алгоритм розробки конкурентної стратегії підприємства з урахуванням ризиків воєнного часу. Окреслено ключові принципи, методи та інструменти, що сприяють адаптації бізнесу до кризових умов.

Посилання

Болдуєва О. В., Болдуєв М. В., Лишченко О. Г. Еволюція наукової думки та сучасні підходи до визначення конкурентних стратегій у бізнесі. Інвестиції: практика та досвід. 2024. № 16. С. 51–58.

Боришкевич І. І., Якубів В. М., Гой Н. В. Основні підходи до визначення сутності поняття «конкурентна стратегія». Ефективна економіка. 2024. № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2024_1_20 (дата звернення: 10.02.2025).

Воловельська І. В., Старченко Я. Сучасні конкурентні стратегії: теоретичний аспект. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2023. № 81-82. С. 134–138.

Кузнецова І. О., Горбатюк В. В. Конкурентна стратегія лідирування за витратами: сутність, особливості та підходи до реалізації. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2021. № 1-2. С. 59–65.

Пилипенко Д. О. Актуальні аспекти стратегічного управління конкурентоспроможністю підприємства. Агросвіт. 2024. № 14. С. 76–82.

Скок П. О., Сотник Ю. П. Формування конкурентоспроможної стратегії підприємства у воєнний час. Бізнес Інформ. 2023. № 11. С. 347–352.

Терещенко І. О., Шульга Л. В., Острянин В. С., Пересадило Є. В., Бандурка Д. І. Механізм формування стратегії управління конкурентоспроможністю підприємства. Агросвіт. 2023. № 22. С. 92–97.

Федоренко І. А., Анпілогова А. В. Розробка маркетингової стратегії промислового підприємства щодо забезпечення конкурентоспроможності на ринку. Причорноморські економічні студії. 2021. Вип. 70. С. 94–98.

Чатченко Т. В., Мангушев Д. В., Герасічкін В. С. Механізм забезпечення конкурентної стратегії підприємства. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2022. № 5-6. С. 88–96.

Чумак О. В., Соловйова О. О., Петровський О. А. Теоретичне підґрунтя концепції формування конкурентної стратегії підприємства. Проблеми системного підходу в економіці. 2022. Вип. 3. С. 77–82.

Bolduieva O. V., Bolduiev M. V., Lyshchenko O. H. (2024). Evoliutsiia naukovoi dumky ta suchasni pidkhody do vyznachennia konkurentnykh stratehii u biznesi [Evolution of scientific thought and modern approaches to defining competitive strategies in business]. Investytsii: praktyka ta dosvid, no 16, pp. 51–58.

Boryshkevych I. I., Yakubiv V. M., Hoi N. V. (2024). Osnovni pidkhody do vyznachennia sutnosti poniattia "konkurentna stratehiia" [Main approaches to defining the essence of the concept of "competitive strategy"]. Efektyvna ekonomika, no 1. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2024_1_20 (accessed 10.02.2025).

Volovelska I. V., Starchenko Ya. (2023). Suchasni konkurentni stratehii: teoretychnyi aspekt [Modern competitive strategies: theoretical aspect]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, no 81-82, pp. 134–138.

Kuznetsova I. O., Horbatiuk V. V. (2021). Konkurentna stratehiia lidyruvannia za vytratamy: sutnist, osoblyvosti ta pidkhody do realizatsii [Cost leadership competitive strategy: essence, features, and implementation approaches]. Naukovyi visnyk Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, no 1-2, pp. 59–65.

Pylypenko D. O. (2024). Aktualni aspekty stratehichnoho upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva [Current aspects of strategic management of enterprise competitiveness]. Ahrosvit, no 14, pp. 76–82.

Skok P. O., Sotnyk Yu. P. (2023). Formuvannia konkurentospromozhnoi stratehii pidpryiemstva u voiennyi chas [Formation of a competitive enterprise strategy in wartime]. Biznes Inform, no 11, pp. 347–352.

Tereshchenko I. O., Shulha L. V., Ostrianin V. S., Peresadilo Ye. V., Bandurka D. I. (2023). Mekhanizm formuvannia stratehii upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva [Mechanism of forming a strategy for managing enterprise competitiveness]. Ahrosvit, no 22, pp. 92–97.

Fedorenko I. A., Anpilohova A. V. (2021). Rozrobka marketynhovoi stratehii promyslovoho pidpryiemstva shchodo zabezpechennia konkurentospromozhnosti na rynku [Development of an industrial enterprise's marketing strategy for ensuring market competitiveness]. Prychornomorski ekonomichni studii, no 70, pp. 94–98.

Chatchenko T. V., Manhushev D. V., Herasichkin V. S. (2022). Mekhanizm zabezpechennia konkurentnoi stratehii pidpryiemstva [Mechanism for ensuring the competitive strategy of an enterprise]. Naukovyi visnyk Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, no 5-6, pp. 88–96.

Chumak O. V., Soloviova O. O., Petrovskiy O. A. (2022). Teoretychne pidhruntia kontseptsii formuvannia konkurentnoi stratehii pidpryiemstva [Theoretical foundations of the concept of forming a competitive strategy of an enterprise]. Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, no 3, pp. 77–82.

Переглядів статті: 10
Завантажень PDF: 8
Опубліковано
2025-03-07
Як цитувати
Зачосова, Н., Носань, Н., & Савранський, А. (2025). РОЗРОБКА КОНКУРЕНТНОЇ СТРАТЕГІЇ ПІДПРИЄМСТВА ІЗ ВИКОРИСТАННЯМ ІНСТРУМЕНТІВ ПРОЄКТНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ ПІД ВПЛИВОМ РИЗИКІВ ВОЄННОГО ЧАСУ. Київський економічний науковий журнал, (8), 60-65. https://doi.org/10.32782/2786-765X/2025-8-8