РОЛЬ АНТИКРИЗОВОГО УПРАВЛІННЯ У ЗМІЦНЕННІ СТІЙКОСТІ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ

  • Є.В. Михайлова Національний університет водного господарства та природокористування https://orcid.org/0000-0002-1539-1548
Ключові слова: антикризове управління, сфера освіти, фінансова оптимізація, цифрова трансформація, інформаційні виклики, освітня стабільність

Анотація

Сфера освіти все частіше стикається з викликами, пов’язаними з економічною нестабільністю, цифровою трансформацією та зовнішніми інформаційними загрозами. Впровадження ефективних механізмів антикризового управління є ключовим фактором забезпечення стабільності, ефективності та адаптивності освітніх закладів. Дана стаття досліджує ефективність антикризового управління в освітньому секторі, зокрема в контексті децентралізації управління, фінансової оптимізації та впровадження адаптивних стратегій для підвищення стійкості освітніх установ. Метою статті є аналіз та оцінка ефективності антикризового управління у сфері освіти з акцентом на децентралізацію, фінансову стійкість та цифрову трансформацію. Дослідження спрямоване на виявлення основних механізмів, які сприяють підвищенню адаптивності освітніх закладів у періоди криз та інформаційних загроз. Для досягнення поставленої мети використано комплексний підхід, який включає кількісний та якісний аналіз. Результати дослідження свідчать, що децентралізація управління освітою сприяє швидшій адаптації до кризових ситуацій, однак вимагає покращення координації між державними та регіональними структурами. Фінансова оптимізація є ключовим елементом антикризового управління, і ефективне використання бюджетних ресурсів разом із залученням приватного фінансування дозволяє забезпечити стійкість освітнього сектору. Важливу роль у кризових умовах відіграє цифрова трансформація, яка дозволяє забезпечити безперервність навчального процесу, однак потребує усунення проблем цифрової нерівності та підвищення рівня цифрових компетенцій викладачів. Результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення політики антикризового управління в освіті на національному та регіональному рівнях. Запропоновані рекомендації щодо фінансової оптимізації, розвитку цифрових платформ і вдосконалення механізмів децентралізації можуть бути застосовані для підвищення стійкості освітніх установ до кризових викликів. Отримані висновки також можуть бути корисними для розробки стратегій розвитку освіти в умовах глобальних інформаційних загроз та економічних нестабільностей.

Посилання

ETUCE action and campaign framework on the economic crisis: Analysis of a mini-survey on the impact of the economic crisis on teacher education in the European Union. ETUCE, September, 2012. 34 p.

Івко Н. В. Маркетинговий підхід в управлінні сучасними навчальним закладами. Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Філософія. Психологія. Педагогіка. Київ : ІВЦ «Політехніка», 2005. № 2. Ч. 1. С. 134–139.

Кратт О. А. Ринок послуг вищої освіти: методологічні основи дослідження. Монографія. Донецьк : ТОВ "Юго-Восток, ЛДТ", 2003. 360с.

National Center for Education Statistics. Education Expenditures by Country. Condition of Education. U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences. 2022. URL: https://nces.ed.gov/programs/coe/indicator/cmd

Tye Kenneth A. Global Education: From Thought to Action. Alexandria, 1990. P. 1990.

What is the impact of the economic crisis on public education spending?. Education Indicators in Focus. December 2013. OECD, 2013. 4 р.

ETUCE action and campaign framework on the economic crisis: Analysis of a mini-survey on the impact of the economic crisis on teacher education in the European Union. ETUCE (2012). 34 p.

Ivko N. (2005) Marketynhovyi pidkhid v upravlinni suchasnymy navchalnym zakladamy [Marketing approach in management of modern educational institutions]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut». Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika [Bulletin of the National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute". Philosophy. Psychology. Pedagogy] №2. Part1. P. 134–139.

Kratt, O. (2003). Rynok posluh vyshchoi osvity: metodolohichni osnovy doslidzhennia koniunktury [The market of higher education services: methodological bases of the study of the conjuncture]. Donetsk: Yuho-Vostok.

National Center for Education Statistics. (2022). Education Expenditures by Country. Condition of Education. U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences. URL: https://nces.ed.gov/programs/coe/indicator/cmd

Tye Kenneth A. (1990) Global Education: From Thought to Action. Alexandria. P. 1990.

OECD (2013). What is the impact of the economic crisis on public education spending?. Education Indicators in Focus. December 2013. 4 р.

##article.numberofviews## 24
##article.numberofdownloads## 17
Опубліковано
2025-04-30
Як цитувати
Михайлова, Є. (2025). РОЛЬ АНТИКРИЗОВОГО УПРАВЛІННЯ У ЗМІЦНЕННІ СТІЙКОСТІ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ . Київський економічний науковий журнал, (9), 201-205. https://doi.org/10.32782/2786-765X/2025-9-27