ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ТА МОДЕЛІ ФОРМУВАННЯ ІМІДЖУ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ: МАРКЕТИНГОВИЙ, СОЦІОЛОГІЧНИЙ, КОМУНІКАЦІЙНИЙ
Анотація
У статті досліджено теоретико-методологічні підходи та моделі формування іміджу територіальної громади, акцентуючи увагу на маркетингових, соціологічних і комунікаційних аспектах. Визначено ключові фактори, що впливають на конкурентоспроможність громади, зокрема економічні, культурні, соціальні та екологічні чинники, які формують її сприйняття на національному та міжнародному рівнях. Проаналізовано сучасні стратегії управління іміджем громади, роль територіального брендингу та використання цифрових технологій у просуванні території. Обґрунтовано значення залучення місцевих жителів, бізнесу та органів влади у формування позитивного іміджу та забезпечення стійкого розвитку громади. Запропоновано рекомендації щодо впровадження міжнародного досвіду у сфері територіального маркетингу для підвищення привабливості громад та їх економічного зростання. У процесі дослідження визначено, що ефективні іміджеві стратегії базуються на поєднанні маркетингових, соціологічних і комунікаційних підходів, які дозволяють створити унікальний образ громади, зміцнити її конкурентні переваги та забезпечити довгостроковий розвиток. Визначено, що імідж громади є не лише елементом її репутації, а й стратегічним ресурсом, що сприяє залученню інвестицій, розвитку туристичної привабливості та покращенню соціально-економічних умов. Окреслено роль комунікаційних стратегій у процесі формування іміджу громади, що включає активне використання соціальних мереж, медіаресурсів та прямих механізмів взаємодії з громадянами. Доведено, що важливим чинником є розвиток місцевої інфраструктури, підтримка культурних ініціатив та екологічна стабільність території, що сприяє формуванню довгострокових конкурентних переваг громади. Доведено, що важливу роль у формуванні іміджу відіграє застосування сучасних комунікаційних технологій, включаючи цифрові платформи, соціальні мережі та медіаресурси, що сприяють прозорості взаємодії між місцевою владою, бізнесом і громадою.
Посилання
Олексюк Г. В., Хром’як Й. Я., Попадинець Н. М. Маркетингова стратегія як інструмент реалізації стратегічного плану розвитку територіальних громад. Економіка України. 2022. № 7. С. 67–88.
Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Самотій Н. С. Управління територіальними громадами на засадах територіального маркетингу: теоретико-методологічні аспекти. Регіональна економіка. 2021. № 3(101). С. 15–27. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-3-2
Олексюк Г. В., Куйбіда В. С., Лисяк Н. М., Попадинець Н. М. Організація планування розвитку територій у контексті децентралізації державного управління: поєднання інтегрованих, просторових та економічних підходів. Економіка України. 2021. № 11. С. 23–38.
Буднікевич І. М. Муніципальний маркетинг: теорія, методологія, практика. Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2012. 648 с.
Popadynets N. M., Pasternak O. I. Marketing instruments of Ivano-Frankivsk oblast promotion in terms of cross-border cooperation. VII International youth science forum “Litteris et Artibus” (Lviv, 23–25 November, 2017). Lviv: Lviv Polytechnic Publishing House, 2017. P. 341–342.
Popadynets N., Oleksyuk H., Chyshynska-Hlybovych L. Peculiarities of Territorial Marketing in Ukraine During the Period of Martial Law. Current issues of security management during martial law: scientific monograph. Košice: Vysoká škola bezpečnostného manažérstva v Košiciach. 2022. Pp. 20–35.
Хірівський Р., Гаврилюк І., Брух О. Вплив іміджевого маркетингу на пізнаваність бренду територіальних громад. Економіка та суспільство. 2024. № 66. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-111
Чепелевський Ю. Л. Особливості формування іміджу міста в контексті євроінтеграції. Регіональна економіка. 2021. № 1(99). С. 15–19. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-1-2.
Ліфанова Є. Роль територіальної громади у формуванні іміджу міста. Державне управління та місцеве самоврядування. 2012. Вип. 4. С. 299–307.
Личова Г. Імідж країни в глобальному просторі. Вісник київського національного університету імені Тараса Шевченка. економіка. 2006. Вип. 85. С. 33–36.
Дашевська О. Геополітичний імідж країни. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2015. № 9 (229). С. 70–80.
Прокопчук І. Внутрішньополітичний імідж держави. Наукові інновації та передові технології. 2024. № 1(29). DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-1(29)-530-541
Хмель А., Мещерякова А. Зовнішньополітичний імідж країни: технології формування. Молодий вчений. 2021. № 4 (92). С. 83–87. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-4-92-18
Размолодчикова І. В. Імідж – шлях до успіху. Educational dimension. 2022. Т. 29. С. 316–320. DOI: https://doi.org/10.31812/educdim.4959
Oleksyuk H., Khromyak Y., Popadynets N. (2024). Marketynhova stratehiya yak instrument realizatsiyi stratehichnoho planu rozvytku terytorialʹnykh hromad [Marketing strategy as a tool for implementation of the strategic plan for the development of territorial communities]. Ekonomika Ukrayiny – Economy of Ukraine, vol. 65(7(728)), pp. 67–88. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2022.07.067
Oleksyuk H. V., Popadynets N. M., Samotiy N. S. (2021). Upravlinnya terytorial'nymy hromadamy na zasadakh terytorial'noho marketynhu: teoretyko-metodolohichni aspekty [Managing territorial communities based on territorial marketing: theoretical-methodological aspects]. Rehional'na ekonomika – Regional Economy, vol. 101(3), pp. 15–27. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-3-2.
Oleksyuk H. V., Kuybida V.S., Lysiak N.M., Popadynets N.M. (2021). Orhanizatsiya planuvannya rozvytku terytoriy u konteksti detsentralizatsiyi derzhavnoho upravlinnya: poyednannya intehrovanykh, prostorovykh ta ekonomichnykh pidkhodiv [Organization of territorial development planning in the context of decentralization of state administration: a combination of integrated, spatial and economic approaches]. Ekonomika Ukrayiny – Ekonomika Ukrainy, vol. 11, pp. 23–38. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2021.11.023
Budnikevych I. (2012). Munitsypal’nyy marketynh: teoriya, metodolohiya, praktyka [Municipal marketing: theory, methodology, practice]. Chernivtsi: Chernivtsi National University.
Popadynets N. M., Pasternak O. I. (2017). Marketing instruments of Ivano-Frankivsk oblast promotion in terms of cross-border cooperation. VII International youth science forum “Litteris et Artibus” (Lviv, 23–25 November, 2017). Lviv: Lviv Polytechnic Publishing House. P. 341–342.
Popadynets N., Oleksyuk H., Chyshynska-Hlybovych L. (2022). Peculiarities of Territorial Marketing in Ukraine During the Period of Martial Law. Current issues of security management during martial law: scientific monograph. Košice: Vysoká škola bezpečnostného manažérstva v Košiciach. Pp. 20–35.
Khirivskyi R., Havryliuk I., Brukh O. (2024). Vplyv imidzhevoho marketynhu na piznavanistʹ brendu terytorialʹnykh hromad [The influence of image marketing on brand recognition of territorial communities]. Ekonomika ta suspilʹstvo – Economy and Society, vol. 66. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-66-111 (accessed February 02, 2025)
Chepelevskyy Yu. L. (2021). Osoblyvosti formuvannya imidzhu mista v konteksti yevrointehratsiyi [Features of city image formation in the context of European integration]. Rehional'na ekonomika – Regional Economy, vol. 99 (1), pp. 15–19. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-1-2.
Lifanova Ye. (2012). Rolʹ terytorialʹnoyi hromady u formuvanni imidzhu mista [The role of the territorial community in shaping the image of the city]. Derzhavne upravlinnya ta mistseve samovryaduvannya – State administration and local self-government, vol. 4, pp. 299–307.
Lychova H. (2006) Imidzh krayiny v hlobalʹnomu prostori [The image of the country in the global space]. Visnyk kyyivsʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika – Bulletin of the Taras Shevchenko National University of Kyiv. Economics, vol. 85, pp. 33–36.
Dashevsʹka O. (2015). Heopolitychnyy imidzh krayiny [Geopolitical image of the country]. Naukovyy visnyk Odesʹkoho natsionalʹnoho ekonomichnoho universytetu – Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University, vol. 9 (229), pp. 70–80.
Prokopchuk I. (2024). Vnutrishnʹopolitychnyy imidzh derzhavy [Domestic political image of the state]. Naukovi innovatsiyi ta peredovi tekhnolohiyi – Scientific innovations and advanced technologies, vol. 1(29). Available at: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-1(29)-530-541 (accessed February 02, 2025)
Khmelʹ A., Meshcheryakova A. (2021). Zovnishnʹopolitychnyy imidzh krayiny: tekhnolohiyi formuvannya [Foreign policy image of the country: technologies of formation]. Molodyy vchenyy – Young Scientist, vol. 4 (92), pp. 83–87. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-4-92-18
Razmolodchykova I. V. (2022). Imidzh – shlyakh do uspikhu. Educational dimension, vol. 29, pp. 316–320. DOI: https://doi.org/10.31812/educdim.4959