КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ «МЕХАНІЗМ УПРАВЛІННЯ» ЗАКЛАДОМ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Анотація
Стаття присвячена аналізу концептуальних підходів до визначення поняття «механізм управління» закладом середньої освіти в контексті теорій управління організаційними системами. Розглянуто багатовимірний зміст категорії, що поєднує елементи менеджменту, освітнього менеджменту та державного управління. Запропоновано адаптацію сучасних управлінських теорій (ситуаційний менеджмент, Lean, Kaizen, Agile, педагогічне лідерство, інклюзивний менеджмент тощо) до потреб шкільної освіти. Визначено ключові принципи ефективного управління: адаптивність, інноваційність, інклюзивність. Проведено порівняльний аналіз українських і зарубіжних наукових підходів щодо тлумачення категорії “механізм управління”. Обґрунтовано, що механізм управління має забезпечувати не лише контроль якості, а й сталий розвиток освітнього середовища, орієнтованого на потреби учня та сучасні суспільні трансформації.
Посилання
Енциклопедичний словник з державного управління / уклад. : Ю. П. Сурмін, В. Д. Бакуменко, А. М. Михненко та ін. ; за ред. Ю. В. Ковбасюка, В. П. Трощинського, Ю. П. Сурміна. Київ : НАДУ, 2010. 820 с.
Лукіна Т. О. Державне управління якістю загальної середньої освіти в Україні. Київ : Педагогічна думка, 2004. 342 с.
Марусіна Л. М. Механізми державного управління системою загальної середньої освіти в умовах децентралізації та реформування освітньої галузі (регіональний аспект) : дис. … д-ра філософії : 281 – Публічне управління та адміністрування. Київ: ДЗВО “Університет менеджменту освіти” НАПН України. Київ, 2020. 257 с.
Поступна О. В. Публічне управління регіональними освітніми системами в Україні: монографія. Харків : ТОВ «Оберіг», 2021. 400 с.
Juran J.M. The Quality Trilogy. A Universal Approach to Managing for Quality. 1986. URL: https://statmodeling.stat.columbia.edu/wp-content/uploads/2017/10/Juran-trilogy-1986.pdf
Кузьмінський А. І., Орос І. І., Кучай Т. П., Силадій І. М., Шовш К. С., Іванченко Г. Б. Управління закладом освіти: теорети чні засади. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. 2022. Вип. 50. С. 25-30.
Управління закладами освіти: теорія, історія, практика: колективна монографія / Н. В. Безлюдна, В. В. Бойченко, О. В. Бялик, М. І. Гагарін та ін.; за заг. ред. О. Л. Кірдан. Умань: Візаві, 2020. 290 с.
Surmin Yu. P., Bakumenko V. D., Mykhnenko A. M., et al. (2010) Entsyklopedychnyi slovnyk z derzhavnoho upravlinnia [Encyclopedic Dictionary of Public Administration]. Kovbasiuk Yu. V., Troshchynskyi V. P., Surmin Yu. P. (eds.). Kyiv: NADU, 820 p. (in Ukrainian)
Lukina T. O. (2004) Derzhavne upravlinnia yakistiu zahalnoi serednoi osvity v Ukraini [Public Administration of General Secondary Education Quality in Ukraine]. Kyiv: Pedahohichna Dumka, 342 p. (in Ukrainian)
Marusina L. M. (2020) Mekhanizmy derzhavnoho upravlinnia systemoiu zahalnoi serednoi osvity v umovakh detsentralizatsii ta reformuvannia osvitnoi haluzi (rehionalnyi aspekt) [Mechanisms of Public Administration of the General Secondary Education System under Decentralization and Reforming of the Educational Sector (Regional Aspect)] (PhD Thesis), Kyiv: State Institution of Higher Education “University of Educational Management” of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 257 p. (in Ukrainian)
Postupna O. V. (2021) Publichne upravlinnia rehionalnymy osvitnimy systemamy v Ukraini: monohrafiia [Public Administration of Regional Educational Systems in Ukraine: Monograph]. Kharkiv: TOV “Oberih”, 400 p. (in Ukrainian)
Juran J. M. (1986) The Quality Trilogy. A Universal Approach to Managing for Quality. Available at: https://statmodeling.stat.columbia.edu/wp-content/uploads/2017/10/Juran-trilogy-1986.pdf
Kuzminskyi A. I., Oros I. I., Kuchai T. P., Syladii I. M., Shovsh K. S., Ivanchenko H. B. (2022) Upravlinnia zakladom osvity: teoretychni zasady [Management of an Educational Institution: Theoretical Foundations]. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka [Bulletin of Hlukhiv National Pedagogical University named after Oleksandr Dovzhenko], vol. 50, pp. 25–30. (in Ukrainian)
Bezliudna N. V., Boichenko V. V., Byalyk O. V., Haharin M. I., et al. (2020) Upravlinnia zakladamy osvity: teoriia, istoriia, praktyka: kolektyvna monohrafiia [Management of Educational Institutions: Theory, History, Practice: Collective Monograph]. Kirdan O. L. (ed.). Uman: Vizavi, 290 p. (in Ukrainian)