ТРАНСФОРМАЦІЯ МЕТОДОЛОГІЇ СТРАТЕГІЧНОГО МАРКЕТИНГУ В УМОВАХ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ
Анотація
Цілями статті є з’ясування сутності, змісту та концептуальних засад стратегічного маркетингу в умовах сучасних викликів, систематизація принципів та методів стратегічного маркетингу та особливостей його сучасної методології. У роботах зарубіжних та вітчизняних учених відзначається концептуальна зміна сутності стратегічного маркетингу та його ролі в управлінні сучасним бізнесом. Актуальною концепцією визнається маркетингове управління, однак у науковому середовищі та у практичному маркетинг-менеджменті не спостерігається єдності поглядів з приводу сутності та змісту стратегічного маркетингу як головного елементу маркетингового управління підприємством. У статті досліджено питання становлення та розвитку стратегічного маркетингу; змістовного аналізу й трансформаційних змін його методології. До наукових результатів, отриманих авторами, можна віднести уточнення сутності та змісту категорії «стратегічний маркетинг», систематизацію принципів, функцій та визначення змісту процесу сучасного стратегічного маркетингу; виокремлення основних методів, що застосовуються за фазами реалізації процесу стратегічного маркетингу. Виявлено, що методологія сучасного стратегічного маркетингу передбачає обов’язкове вивчення синергічних ефектів від комбінації ринкових ресурсів і маркетингових можливостей та їх впливу на ефективність фірми за допомогою конфігураційного підходу. Практичне значення одержаних результатів полягає у формуванні методологічної бази побудови системи стратегічного маркетингу для підприємств різних сфер, галузей, форм власності та масштабів діяльності. Висновки проведеного дослідження полягають в тому, що концепція маркетингового управління, якої дотримуються багато успішних компаній, отримує розвиток за рахунок розширення спектра застосовуваних методів стратегічного маркетингу та вдосконалення його методології. Натепер переважну тенденцію збагачення методичного інструментарію маркетингового управління визначають цифрові технології, які розширюють можливості стратегічного маркетингу, постійно підвищуючи ефективність його методів на кожному етапі безперервного процесу, забезпечуючи високу конкурентоспроможність, стабільність функціонування і прибутковість підприємств.
Посилання
Бойко М., Зубко О. Стратегічний маркетинг: базові принципи та пріоритети розвитку. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2015. № 1. С. 46–56.
Бабаченко Л.В. Стратегічний маркетинг у системі управління промисловим підприємством. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2017. Вип. 15. Ч. 1. С. 11–15. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/15_1_2017ua/4.pdf
Войнича Л. Й. Стратегічний маркетинг як основа сучасної бізнес-моделі. Молодий вчений. 2019. №3 (67). С. 419–423.
Длігач А. Застосування методів стратегічного маркетингу для аналізу інтеграційного середовища України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. 2008. Вип. 103. С. 55–57. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2008_103_13.
Дойль П. Менеджмент: стратегия и тактика. СПб, Питер, 1999. 560 с.
Калетнік Г.М., Козловський С.В., Кірєєва Е.А., Підвальна О.Г. Світовий досвід використання стратегічного маркетингу в діяльності підприємств: монографія. Вінниця : Меркъюрі-Поділля, 2015. 251 с.
Котлер Ф., Бергер Р., Бикхофф Н. Стратегический менеджмент по Котлеру. Лучшие приемы и методы. Москва : Альпина Паблишер, 2016. 144с.
Котлер Ф., Келлер К.Л., Павленко А.Ф. Маркетинговий менеджмент. Київ : Видавництво «Хімджест», 2008. 720 с.
Ламбен Ж.-Ж., Чумпитас Р., Шулинг И. Менеджмент ориентированный на рынок. СПб, Питер, 2017. 720 с.
Разумов Д. Стратегічний маркетинг. URL: https://aboutmarketing.info/osnovy-marketynhu/strategicheskiy-marketing/
Совершенна І.О. Кубрак А.О. Цифрова еволюція стратегічного маркетингу. Телекомунікаційний простір ХХІ сторіччя: ринок, держава, бізнес: матеріали І Міжнар. науково-практ. конференції. Київ : ДУТ, 2019. С. 168–172. URL: http://www.dut.edu.ua/uploads/n_7930_34371015.pdf
Танасійчук (Ковінько) О.М., Пятківський В.В. Методологічні основи розробки маркетингової концепції розвитку підприємств. Східна Європа: економіка. бізнес та управління. Дніпропетровськ : Придніпровська державна академія будівництва та архітектури. 2016. № 2. URL: http://easterneurope-ebm.in.ua/journal/2_2016/32.pdf
Шквиря Н.О. Теоретичні основи стратегічного маркетингу підприємства. Інфраструктура ринку. 2020. Випуск 40. С. 328–333. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2020/40_2020_ukr/59.pdf
Agic E., Cinjarevic M., Kurtovic E. and Cicic M. (2016) Strategic marketing patterns and performance implications. European Journal of Marketing, Vol. 50 No. 12, pp. 2216–2248. DOI: https://doi.org/10.1108/EJM-08-2015-0589
Gronroos C. (1985) Internal marketing theory and practice. Journal Services Marketing in a Changing Environment. American Marketing Association, Chicago, IL.
Johanna Moisander, Elina Närvänen, and Anu Valtonen. Interpretive Marketing Research: Using Ethnography in Strategic Market Development. URL: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/135217/Interpretive_Marketing_Research_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Porter M.E. Competitive advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: Free Press, 1985.
Boiko M., Zubko O. (2015) Stratehichnyi marketynh: bazovi pryntsypy ta priorytety rozvytku [Strategic marketing: basic principles and development priorities]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu. No. 1. 46–56.
Babachenko L.V. (2017) Stratehichnyi marketynh u systemi upravlinnia promyslovym pidpryiemstvom [Strategic marketing in the industrial enterprise management system] Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Vol. 15, Part 1, P. 11-15. Available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/15_1_2017ua/4.pdf
Voinycha L.I. (2019) Stratehichnyi marketynh yak osnova suchasnoi biznes-modeli. [Strategic marketing as the basis of a modern business model]. Molodyi vchenyi. No. 3 (67), p. 419–423.
Dlihach A. (2008) Zastosuvannia metodiv stratehichnoho marketynhu dlia analizu intehratsiinoho seredovyshcha Ukrainy [Application of strategic marketing methods for the analysis of the integration environment of Ukraine]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika. Vyp. 103. P. 55–57. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2008_103_13.
Doule P. (1999) Menedzhment: stratehyia i taktyka [Management: strategy and tactics]. SPb. Pyter.
Kaletnik H.M., Kozlovskyi S.V., Kirieieva E.A., Pidvalna O.H. (2015) Svitovyi dosvid vykorystannia stratehichnoho marketynhu v diialnosti pidpryiemstv: monohrafiia [Global experience of using strategic marketing in the activities of enterprises]. Vinnytsia: Merkuri-Podillia. P. 251.
Kotler Ph., Berher R., Bykkhoff N. (2021) Stratehycheskyi menedzhment po Kotleru. Luchshye pryemy i metod [Strategic management according to Kotler. Best practices and methods]. Moscow: Alpyna Pablysher.
Kotler Ph., Keller K.L., Pavlenko A.F. (2008) Marketynhovyi menedzhment [Marketing management]. Kyiv: Khimdzhest. P. 720.
Lamben Zh.-Zh., Chumpytas R., Shulynh Y. (2017) Menedzhment oryentyrovanny na rynok [Market-oriented management]. SPb. Pyter. 720 p.
Razumov D. Stratehichnyi marketynh [Strategic marketing] Available at: https://aboutmarketing.info/osnovy-marketynhu/strategicheskiy-marketing
Sovershenna I.O. Kubrak A.O. (2021) Tsyfrova evoliutsiia stratehichnoho marketynhu [Digital evolution of strategic marketing] Available at: http://www.dut.edu.ua/uploads/n_7930_34371015.pdf
Tanasiichuk (Kovinko) O.M., Piatkivskyi V.V. (2016) Metodolohichni osnovy rozrobky marketynhovoi kontseptsii rozvytku pidpryiemstv [Methodological foundations of the development of the marketing concept of enterprise development]. Skhidna Yevropa: ekonomika. biznes ta upravlinnia. Dnipropetrovsk: Prydniprovska derzhavna akademiia budivnytstva ta arkhitektury. No. 2. Available at: http://easterneurope-ebm.in.ua/journal/2_2016/32.pdf
Shkvyria N. O. (2020) Teoretychni osnovy stratehichnoho marketynhu pidpryiemstva. [Theoretical foundations of strategic marketing of the enterprise]. Infrastruktura rynku, No. 40, p. 328–333. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2020/40_2020_ukr/59.pdf
Agic E., Cinjarevic M., Kurtovic E. and Cicic M. (2016) Strategic marketing patterns and performance implications. European Journal of Marketing, Vol. 50 No. 12, pp. 2216–2248. DOI: https://doi.org/10.1108/EJM-08-2015-0589
Gronroos C. (1985) Internal marketing theory and practice. Journal Services Marketing in a Changing Environment. American Marketing Association, Chicago, IL.
Johanna Moisander, Elina Närvänen, and Anu Valtonen. Interpretive Marketing Research: Using Ethnography in Strategic Market Development. Available at: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/135217/Interpretive_Marketing_Research_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Porter M.E. (1985) Competitive advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York, Free Press.