TRANSFORMATION OF STRATEGIC MARKETING METHODOLOGY IN THE CONDITIONS OF MODERN CHALLENGES
Abstract
Purposes of the article are to clarify the essence, content and conceptual foundations of strategic marketing in the conditions of modern challenges, to systematize the principles and methods of strategic marketing and the features of its modern methodology. The works of foreign and domestic scientists note a conceptual change in the essence of strategic marketing and its role in modern business management. Marketing management is recognized as a relevant concept, however, in the scientific environment and in practical marketing management, there is no unity of views regarding the essence and content of strategic marketing as the main element of marketing management of an enterprise. The article examines the issue of formation and development of strategic marketing; meaningful analysis and transformational changes in its methodology. The scientific results obtained by the authors include clarification of the essence and content of the "strategic marketing" category, systematization of principles, functions and definition of the content of the modern strategic marketing process; distinguishing the main methods used by the phases of the implementation of the strategic marketing process. It was revealed that the methodology of modern strategic marketing involves the mandatory study of the synergistic effect of market resources and marketing opportunities and their impact on the firm's efficiency using a configuration approach. The practical significance of the obtained results lies in the formation of a methodological base for building a strategic marketing system for enterprises of various spheres, industries, forms of ownership and scale of activity. The conclusions of the conducted research are that the concept of marketing management, which is followed by many successful companies, gets its development due to the expansion of the spectrum of applied strategic marketing methods and improvement of its methodology. Currently, the dominant trend in enriching the methodological toolkit of marketing management is digital technologies, which expand the possibilities of strategic marketing, constantly increasing the effectiveness of methods at each stage of the continuous process, ensuring high competitiveness, stability of functioning and profitability of enterprises.
References
Бойко М., Зубко О. Стратегічний маркетинг: базові принципи та пріоритети розвитку. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2015. № 1. С. 46–56.
Бабаченко Л.В. Стратегічний маркетинг у системі управління промисловим підприємством. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2017. Вип. 15. Ч. 1. С. 11–15. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/15_1_2017ua/4.pdf
Войнича Л. Й. Стратегічний маркетинг як основа сучасної бізнес-моделі. Молодий вчений. 2019. №3 (67). С. 419–423.
Длігач А. Застосування методів стратегічного маркетингу для аналізу інтеграційного середовища України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. 2008. Вип. 103. С. 55–57. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2008_103_13.
Дойль П. Менеджмент: стратегия и тактика. СПб, Питер, 1999. 560 с.
Калетнік Г.М., Козловський С.В., Кірєєва Е.А., Підвальна О.Г. Світовий досвід використання стратегічного маркетингу в діяльності підприємств: монографія. Вінниця : Меркъюрі-Поділля, 2015. 251 с.
Котлер Ф., Бергер Р., Бикхофф Н. Стратегический менеджмент по Котлеру. Лучшие приемы и методы. Москва : Альпина Паблишер, 2016. 144с.
Котлер Ф., Келлер К.Л., Павленко А.Ф. Маркетинговий менеджмент. Київ : Видавництво «Хімджест», 2008. 720 с.
Ламбен Ж.-Ж., Чумпитас Р., Шулинг И. Менеджмент ориентированный на рынок. СПб, Питер, 2017. 720 с.
Разумов Д. Стратегічний маркетинг. URL: https://aboutmarketing.info/osnovy-marketynhu/strategicheskiy-marketing/
Совершенна І.О. Кубрак А.О. Цифрова еволюція стратегічного маркетингу. Телекомунікаційний простір ХХІ сторіччя: ринок, держава, бізнес: матеріали І Міжнар. науково-практ. конференції. Київ : ДУТ, 2019. С. 168–172. URL: http://www.dut.edu.ua/uploads/n_7930_34371015.pdf
Танасійчук (Ковінько) О.М., Пятківський В.В. Методологічні основи розробки маркетингової концепції розвитку підприємств. Східна Європа: економіка. бізнес та управління. Дніпропетровськ : Придніпровська державна академія будівництва та архітектури. 2016. № 2. URL: http://easterneurope-ebm.in.ua/journal/2_2016/32.pdf
Шквиря Н.О. Теоретичні основи стратегічного маркетингу підприємства. Інфраструктура ринку. 2020. Випуск 40. С. 328–333. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2020/40_2020_ukr/59.pdf
Agic E., Cinjarevic M., Kurtovic E. and Cicic M. (2016) Strategic marketing patterns and performance implications. European Journal of Marketing, Vol. 50 No. 12, pp. 2216–2248. DOI: https://doi.org/10.1108/EJM-08-2015-0589
Gronroos C. (1985) Internal marketing theory and practice. Journal Services Marketing in a Changing Environment. American Marketing Association, Chicago, IL.
Johanna Moisander, Elina Närvänen, and Anu Valtonen. Interpretive Marketing Research: Using Ethnography in Strategic Market Development. URL: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/135217/Interpretive_Marketing_Research_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Porter M.E. Competitive advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: Free Press, 1985.
Boiko M., Zubko O. (2015) Stratehichnyi marketynh: bazovi pryntsypy ta priorytety rozvytku [Strategic marketing: basic principles and development priorities]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu. No. 1. 46–56.
Babachenko L.V. (2017) Stratehichnyi marketynh u systemi upravlinnia promyslovym pidpryiemstvom [Strategic marketing in the industrial enterprise management system] Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Vol. 15, Part 1, P. 11-15. Available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/15_1_2017ua/4.pdf
Voinycha L.I. (2019) Stratehichnyi marketynh yak osnova suchasnoi biznes-modeli. [Strategic marketing as the basis of a modern business model]. Molodyi vchenyi. No. 3 (67), p. 419–423.
Dlihach A. (2008) Zastosuvannia metodiv stratehichnoho marketynhu dlia analizu intehratsiinoho seredovyshcha Ukrainy [Application of strategic marketing methods for the analysis of the integration environment of Ukraine]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika. Vyp. 103. P. 55–57. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2008_103_13.
Doule P. (1999) Menedzhment: stratehyia i taktyka [Management: strategy and tactics]. SPb. Pyter.
Kaletnik H.M., Kozlovskyi S.V., Kirieieva E.A., Pidvalna O.H. (2015) Svitovyi dosvid vykorystannia stratehichnoho marketynhu v diialnosti pidpryiemstv: monohrafiia [Global experience of using strategic marketing in the activities of enterprises]. Vinnytsia: Merkuri-Podillia. P. 251.
Kotler Ph., Berher R., Bykkhoff N. (2021) Stratehycheskyi menedzhment po Kotleru. Luchshye pryemy i metod [Strategic management according to Kotler. Best practices and methods]. Moscow: Alpyna Pablysher.
Kotler Ph., Keller K.L., Pavlenko A.F. (2008) Marketynhovyi menedzhment [Marketing management]. Kyiv: Khimdzhest. P. 720.
Lamben Zh.-Zh., Chumpytas R., Shulynh Y. (2017) Menedzhment oryentyrovanny na rynok [Market-oriented management]. SPb. Pyter. 720 p.
Razumov D. Stratehichnyi marketynh [Strategic marketing] Available at: https://aboutmarketing.info/osnovy-marketynhu/strategicheskiy-marketing
Sovershenna I.O. Kubrak A.O. (2021) Tsyfrova evoliutsiia stratehichnoho marketynhu [Digital evolution of strategic marketing] Available at: http://www.dut.edu.ua/uploads/n_7930_34371015.pdf
Tanasiichuk (Kovinko) O.M., Piatkivskyi V.V. (2016) Metodolohichni osnovy rozrobky marketynhovoi kontseptsii rozvytku pidpryiemstv [Methodological foundations of the development of the marketing concept of enterprise development]. Skhidna Yevropa: ekonomika. biznes ta upravlinnia. Dnipropetrovsk: Prydniprovska derzhavna akademiia budivnytstva ta arkhitektury. No. 2. Available at: http://easterneurope-ebm.in.ua/journal/2_2016/32.pdf
Shkvyria N. O. (2020) Teoretychni osnovy stratehichnoho marketynhu pidpryiemstva. [Theoretical foundations of strategic marketing of the enterprise]. Infrastruktura rynku, No. 40, p. 328–333. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2020/40_2020_ukr/59.pdf
Agic E., Cinjarevic M., Kurtovic E. and Cicic M. (2016) Strategic marketing patterns and performance implications. European Journal of Marketing, Vol. 50 No. 12, pp. 2216–2248. DOI: https://doi.org/10.1108/EJM-08-2015-0589
Gronroos C. (1985) Internal marketing theory and practice. Journal Services Marketing in a Changing Environment. American Marketing Association, Chicago, IL.
Johanna Moisander, Elina Närvänen, and Anu Valtonen. Interpretive Marketing Research: Using Ethnography in Strategic Market Development. Available at: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/135217/Interpretive_Marketing_Research_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Porter M.E. (1985) Competitive advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York, Free Press.