THE SYSTEM OF MARKETING COMMUNICATIONS OF HEALTH CARE INSTITUTIONS IN THE CONDITIONS OF THE ECONOMY OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT

Keywords: marketing communications, health care facilities, economics of sustainable development, media planning, social networks, communication channels, interaction with clients

Abstract

In a sustainable economy, the healthcare sector plays an important role in ensuring the well-being of society. The healthcare marketing communications system is becoming a strategic tool aimed at improving the efficiency of medical institutions. The purpose of the research article is to study and analyze the system of marketing communications in healthcare institutions in the context of sustainable development economics. Methodologically, the article examines the current methods and strategies of marketing used to promote healthcare services, in particular, taking into account the requirements of sustainable development. The article analyzes the impact of marketing communications on the quality of healthcare services, accessibility for different social groups, and raising public awareness of a healthy lifestyle. The article highlights the main aspects of social responsibility of the medical business, in particular, the development of professional qualities of medical staff through trainings, seminars and other educational and professional initiatives. The need to communicate with patients and healthcare professionals, especially at the stages of development of medical products and services, is emphasized. Through the analysis of real-world evidence (RWE), the importance of developing a communication system to ensure constant communication with customers and improve the quality of services is revealed. The article considers the process of planning communication activities, which creates the basis for implementing an effective media plan. The focus is on selecting effective communication channels and developing a promotion strategy to optimize interaction with clients of medical institutions and increase the effectiveness of communication activities in this area. The scientific novelty of the article provides a basis for identifying important aspects and directions for further improvement of the system of marketing communications in the healthcare sector in order to ensure sustainable development of society. The practical significance lies in the effectiveness of using the components of the marketing communications system to improve the performance of healthcare institutions and provide high-quality medical services.

References

Піроженко Н.В., Старущенко Т.Є. Комунікаційні стратегії як основа розвитку комунікативної діяльності закладу охорони здоров’я. Information activity as a component of science development: The 13th International scientific and practical conference, April 04–07, 2023, Edmonton, Canada, International Science Group. 2023. С. 259–262.

Крикавський Є.В. Маркетинг і логістика в тренді. Маркетинг і логістика в системі менеджменту: тези доповідей XІІI Міжнародної науково-практичної конференції. Видавництво Львівської політехніки, 2020. С. 7–8.

Ромат Е.В., Сендеров Д.В. Оцінка ефективності рекламної діяльності компанії. Маркетинг і реклама. 2014. № 6(213). С. 23–28.

Окландер М., Окландер Т., Яшкіна О., Педько І., Чайковська М. Аналіз технологічних інновацій у цифровому маркетингу. Східно-Європейський журнал підприємницьких технологій. 2018. № 5/3(95). С. 80–91.

Мороз Л.А. Косар Н.С. Кузьо Н.Є. Інтернет-реклама в Україні: особливості, виклики, перспективи розвитку. Вісник ХДУ. Серія «Економічні науки». Секція 4: Економіка та управління підприємствами. 2018. № 1(29). С. 176–181.

Малик Р.А. Медичний маркетинг у цифрову епоху: інтеграція та інновації. Становлення та розвиток маркетингу в Україні: від теорії до практики: Матеріали VІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. УНУС, 2023. С. 69–73.

Косар Н.С., Подарин В.Р. Формування комплексу маркетингу для малого бізнесу у соціальних мережах. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2022. № 18(1). С. 32–42.

Бишенко Г. Публічний маркетинг та його інструменти у сфері охорони здоров’я України. Публічне управління: концепції, парадигма, розвиток, удосконалення. 2023. № 6. С. 6–13.

Августин Р.Р., Стахів О.В. Визначення стратегічних пріоритетів управління системним розвитком закладів охорони здоров’я. Академічні візії. 2023. № 17. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/250

Брецко М.Ю., Козин Л.В. Маркетингові комунікації у медичній сфері: зміщення акцентів. Актуальні проблеми економічного розвитку у глобалізованому світі: Збірник тез доповідей науково-практичної конференції. ІФННІМ ТНЕУ, 2018. С. 244–246.

Бочко О.Ю. Кожушок Н. Дослідження поведінки споживачів в умовах СОVID-19 та вплив на них трендів маркетингу – 2021. Приазовський економічний вісник. 2021. № 2. С. 66–71.

Полковниченко С.О., Шкулепіна А.В. Маркетингове забезпечення сфери медичних послуг. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2021. № 4(20). C. 176–186.

Максимчук А.І. Виклики розвитку діджитал маркетингу в сфері медичних послуг. Менеджмент та маркетинг як фактори розвитку бізнесу в умовах економіки відновлення: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2023. № 2. С. 181–183.

Мних О.Б., Костюк О.С., Далик М.В. Необхідність адекватної відповіді сучасним викликам суспільству у політиці сталого розвитку в Україні. Філософсько-психологічні аспекти духовності сталого розвитку людства: Збірник тез VII Міжнародної науково-практичної конференції «». ЛНУ ім. Івана Франка, 2022. С. 135–137.

Булавінова К.О., Децик О.З., Ціхонь З.О. Роль комунікаційних стратегій у системі громадського здоров’я України. Здоров'я нації. 2018. № 3. С. 6–10.

Чичикало А.А., Лишенко М.О. Поняття та необхідність застосування маркетингу в сфері охорони здоров’я. Формування та перспективи розвитку підприємницьких структур в рамках інтеграції до європейського простору: Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. 2020. С. 316–319.

Pirozhenko N. V., Starushchenko T. Ie. (April 4–7, 2023). Komunikatsiini stratehii yak osnova rozvytku komunikatyvnoi diialnosti zakladu okhorony zdorovia [Communication strategies as a basis for the development of communication activities of a health care institution]. Information activity as a component of science development: The 13th International scientific and practical conference, Edmonton, Canada, International Science Group. (in Ukrainian)

Krykavskyi Ye. V. (2020) Marketynh i lohistyka v trendi [Marketing and logistics are trending]. Marketynh i lohistyka v systemi menedzhmentu: tezy dopovidei XIII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky. (in Ukrainian)

Romat E. V., Senderov D. V. (2014) Otsinka efektyvnosti reklamnoi diialnosti kompanii [Evaluation of the effectiveness of the company's advertising activities]. Marketynh i reklama – Marketing and advertising, vol. 6(213), pp. 23–28.

Oklander M., Oklander T., Yashkina O., Pedko I., Chaikovska M. (2018) Analiz tekhnolohichnykh innovatsii u tsyfrovomu marketynhu [Analysis of technological innovations in digital marketing]. Skhidno-Yevropeiskyi zhurnal pidpryiemnytskykh tekhnolohii – East European Journal of Entrepreneurial Technologies, vol. 5/3(95), pp. 80–91.

Moroz L. A. Kosar N. S. Kuzo N. Ie. (2018) Internet-reklama v Ukraini: osoblyvosti, vyklyky, perspektyvy rozvytku [Internet advertising in Ukraine: features, challenges, development prospects]. Visnyk KhDU. Seriia «Ekonomichni nauky». Sektsiia 4: Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy – KSU Bulletin. Series "Economic Sciences". Section 4: Economics and business management, vol. 1(29), pp. 176–181.

Malyk R. A. (2023) Medychnyi marketynh u tsyfrovu epokhu: intehratsiia ta innovatsii [Medical Marketing in the Digital Age: Integration and Innovation]. Stanovlennia ta rozvytok marketynhu v Ukraini: vid teorii do praktyky: Materialy VIII Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. UNUS. (in Ukrainian)

Kosar N. S., Podaryn V. R. (2022) Formuvannia kompleksu marketynhu dlia maloho biznesu u sotsialnykh merezhakh [Formation of a marketing complex for small business in social networks]. Aktualni problemy rozvytku ekonomiky rehionu – Actual problems of the development of the economy of the region, vol. 18(1), pp. 32–42.

Byshenko H. (2023) Publichnyi marketynh ta yoho instrumenty u sferi okhorony zdorovia Ukrainy [Public marketing and its tools in the sphere of health care of Ukraine]. Publichne upravlinnia: kontseptsii, paradyhma, rozvytok, udoskonalennia – Public administration: concepts, paradigm, development, improvement, vol. 6, pp. 6–13.

Avhustyn R. R., Stakhiv O. V. (2023) Vyznachennia stratehichnykh priorytetiv upravlinnia systemnym rozvytkom zakladiv okhorony zdorovia [Determining the strategic priorities of managing the system development of health care institutions]. Akademichni vizii – Academic visions, vol. 17. Available at: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/250

Bretsko M. Yu., Kozyn L. V. (2018) Marketynhovi komunikatsii u medychnii sferi: zmishchennia aktsentiv [Marketing communications in the medical field: shift of emphasis]. Aktualni problemy ekonomichnoho rozvytku u hlobalizovanomu sviti: Zbirnyk tez dopovidei naukovo-praktychnoi konferentsiiб IFNNIM TNEU. (in Ukrainian)

Bochko O. Iu. Kozhushok N. (2021) Doslidzhennia povedinky spozhyvachiv v umovakh sovid-19 ta vplyv na nykh trendiv marketynhu – 2021 [Research of consumer behavior in the conditions of covid-19 and the impact of marketing trends on them – 2021]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk – Pryazovsky Economic Bulletin, vol. 2, pp. 66–71.

Polkovnychenko S. O., Shkulepina A. V. (2021) Marketynhove zabezpechennia sfery medychnykh posluh [Marketing support in the field of medical services]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia – Problems and prospects of economics and management, vol. 4(20), pp. 176–186.

Maksymchuk A. I. (2023) Vyklyky rozvytku didzhytal marketynhu v sferi medychnykh posluh [Challenges of digital marketing development in the field of medical services]. Menedzhment ta marketynh yak faktory rozvytku biznesu v umovakh ekonomiky vidnovlennia: Materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Vydavnychyi dim «Kyievo-Mohylianska akademiia». (in Ukrainian)

Mnykh O. B., Kostiuk O. S., Dalyk M. V. (2022) Neobkhidnist adekvatnoi vidpovidi suchasnym vyklykam suspilstvu u politytsi staloho rozvytku v Ukraini [The need for an adequate response to modern challenges to society in the policy of sustainable development in Ukraine]. Filosofsko-psykholohichni aspekty dukhovnosti staloho rozvytku liudstva: Zbirnyk tez VII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «». LNU im. Ivana Franka. (in Ukrainian)

Bulavinova K. O., Detsyk O. Z., Tsikhon Z. O. (2018) Rol komunikatsiinykh stratehii u systemi hromadskoho zdorovia Ukrainy [The role of communication strategies in the public health system of Ukraine]. Zdorovia natsii – Health of the nation, vol. 3, pp. 6–10.

Chychykalo A. A., Lyshenko M. O. (2020) Poniattia ta neobkhidnist zastosuvannia marketynhu v sferi okhorony zdorovia [The concept and necessity of marketing in the field of health care]. Formuvannia ta perspektyvy rozvytku pidpryiemnytskykh struktur v ramkakh intehratsii do yevropeiskoho prostoru: Materialy III Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. (in Ukrainian)

Article views: 131
PDF Downloads: 114
Published
2024-02-29
How to Cite
Kostiuk, O., & Kaida, O. (2024). THE SYSTEM OF MARKETING COMMUNICATIONS OF HEALTH CARE INSTITUTIONS IN THE CONDITIONS OF THE ECONOMY OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT. Kyiv Economic Scientific Journal, (4), 127-135. https://doi.org/10.32782/2786-765X/2024-4-18
Section
SCIENTIFIC ARTICLES