ETHICS AND CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY IN INTERNATIONAL BUSINESS
Abstract
One of the key prerequisites for the successful implementation of social entrepreneurship is the preparation and support of social entrepreneurs, who are the primary agents of social change. The process of preparing social entrepreneurs involves not only acquiring necessary skills and knowledge but also changing general perceptions and stereotypical views on social issues. In today's world, international business is constantly growing, posing a threat not only to economic success but also to societal trust. The authors aim to examine the role of ethics and corporate social responsibility in the context of international business. Objective is to examine the role of ethics and corporate social responsibility in international business and uncover their impact on stakeholder relationships, risk management effectiveness, and the creation of sustainable competitive advantage. The goal is to uncover the impact of these concepts on relationships with stakeholders, effective risk management, and the formation of sustainable competitive advantages in the global business environment. This article analyzes the role of ethics and corporate social responsibility in international business, examining their influence on stakeholder relationships, risk management effectiveness, and the creation of sustainable competitive advantage. Novelty - he study provides insights into the role of ethics and corporate social responsibility in international business, highlighting their influence on stakeholder relationships, risk management effectiveness, and the formation of sustainable competitive advantages. Methods. The research is based on the analysis of current literature and scientific publications related to ethics, corporate social responsibility, and international business. Both quantitative and qualitative approaches are used to assess the impact of ethical and socially responsible practices on the success of international companies. Key aspects of building an ethical culture in organizations and implementing socially responsible practices as a strategic tool are explored. Recommendations are provided for implementing ethical standards and corporate programs in international companies to enhance their reputation and stability in the global business environment. The research is based on the analysis of current literature and scientific publications related to ethics, corporate social responsibility, and international business. Both quantitative and qualitative approaches are used to assess the impact of ethical and socially responsible practices on the success of international companies. It has been established that proper consideration of ethical principles and social responsibility contributes to increased trust among consumers and other stakeholders, reduces risks associated with reputational issues, and creates sustainable competitive advantages. Practical significance - recommendations have been developed for the implementation of ethical standards and corporate programs in international companies to improve their ethical culture and social responsibility.
References
Букреєва Д.С. Соціальна відповідальність бізнесу як основа забезпечення ділової активності підпри-ємств: євроінтеграційний аспект. Економіка та суспільство. 2022. No. 38.2.
Drucker P. The Age of Discontinuity: Guidelines to Our Changing Society. Elsevier Science, 2013. 325 p.
Кузьмін О.Є. Соціальна відповідальність бізнесу: поняття типологія та чинники формування. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2021. No. 2(6). С. 10.
Пилипенко Н.М., Карпець О.В. Теоретичні аспекти соціального підприємництва в сучасних умовах. Ефективна економіка. 2021. No. 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/3_2021/89.pdf (дата звернення: 05.04.2023).
Котлер Ф., Лі Н. Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства. Пер. з англ. С. Яринич. Київ : Стандарт, 2005. 302 с.
Смаль В., Кокоть В. Що слід знати про соціальне підприємництво : посібник. Київ, 2017. 58 с.
Огінок С.В., Когут А. Вплив соціального менеджменту на міжнародний бізнес. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 55.
Огінок С.В., Федунь М., Бондаренко Ю.Г. Соціальна відповідальність прибуткових організацій. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2022. Вип. 45.
Смаглій К. Зміни творить кожен із нас: Соціальне підприємництво та стратегічна філантропія. Київ : Видавничий дім : “Києво-Могилянська Академія”, 2014. 207 с.
Удодова В.І., Шаповал В.І. Дослідження досвіду функціонування національних моделей соціального підприємництва. Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Карабіна. 2013. № 1042. С. 105–108.
Keohane Georgia Levenson. Social Entrepreneurship for the 21st Century. Innovation Cross the Nonprofit, Private, and Public Sectors. New York: mc Graw Hill, 2013. p. 151
Статистичні дані Grameen Bank. 2017. URL: http://www.grameen.com/data-and-report/past-five-years-at-a-glance-2012-2016-in-bdt/
Кусик Н.Л. Ефективність соціально відповідальної діяльності: взаємозв’язок з інвестиційним кліматом та привабливістю. Формування сучасних механізмів розвитку інноваційної сфери економіки. 2013. С. 280– 300.
Кривоус В. Корпоративна соціальна відповідальність у контексті формування партнерських взаємовід-носин між державою, бізнесом та суспільством. Журнал європейської економіки. 2016. Т. 15. No. 2. С. 172–182.
Bukreieva D. S. (2022) Sotsialna vidpovidalnist biznesu yak osnova zabezpechennia dilovoi aktivnosti pidpryiemstv: yevrointehratsiinyi aspekt. Ekonomika ta suspilstvo, no. 38(2).
Drucker P. (2013) The Age of Discontinuity: Guidelines to Our Changing Society. Elsevier Science.
Kuzmin O. Ye. (2021) Sotsialna vidpovidalnist biznesu: poniattia, typolohiia ta chynnyky formuvannia. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku, no. 2(6), p. 10.
Pylypenko N. M. & Karpets O. V. (2021) Teoretychni aspekty sotsialnoho pidpryiemnytstva v suchasnykh umovakh. Efektyvna ekonomika, no. 3. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/3_2021/89.pdf
Kotler F. & Li N. (2005) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist: Yak zrobyty iakomoha bilʹshe dobra dlia vashoi kompanii ta suspilstva. S. Yarynych (Per.). Standart.
Smal V. & Kokot V. (2017) Shcho slid znaty pro sotsialne pidpryiemnytstvo: Posibnyk.
Ohinok S. V. & Kohut A. (2023) Vplyv sotsialnoho menedzhmentu na mizhnarodnyi biznes. Ekonomika ta suspilstvo, no. 55.
Ohinok S. V., Fedun M. & Bondarenko Yu. H. (2022) Sotsialna vidpovidalnist prybutkovykh orhanizatsii. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, no. 45.
Smahlii K. (2014) Zminy tvoryt kozhen iz nas: Sotsialne pidpryiemnytstvo ta stratehichna filantropiia. Vydavnychyi dim "Kyievo-Mohylianska Akademiia".
Udodova V. I. & Shapoval V. I. (2013) Doslidzhennia dosvidu funktsionuvannia natsionalnykh modelei sotsialnoho pidpryiemnytstva. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu im. V. N. Karabina, no. 1042, pp. 105–108.
Keohane H. L. (2013) Social Entrepreneurship for the 21st Century: Innovation Across the Nonprofit, Private, and Public Sectors. New York: McGraw Hill.
Grameen Bank. (2017) Statystychni dani. Available at: http://www.grameen.com/data-and-report/past-five-years-at-a-glance-2012-2016-in-bdt/
Kusyk N. L. (2013) Efektyvnist sotsialnoi vidpovidalnoi diialnosti: vzaiemozviazok z investytsiinym klimatom ta pryvablyvistiu. Formuvannia suchasnykh mekhanizmiv rozvytku innovatsiinoi sferi ekonomiky, pp. 280–300.
Kryvous V. (2016) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist u konteksti formuvannia partn erskykh vzaiemovidnosyn mizh derzhavoiu, biznesom ta suspilstvom. Zhurnal yevropeiskoi ekonomiky, no. 15(2), pp. 172–182.