DEVELOPMENT OF A COMPLEX SYSTEM OF INDICATORS FOR MANAGEMENT EFFECTIVENESS ASSESSMENT BASED ON THE MET - METHOD

Keywords: management effectiveness, management effectiveness modeling, MET - method, enterprise management performance indicator system, business processes

Abstract

The article explores the issues of development and systematization of a set of first-level indicators for the application of the MET-method that would comprehensively and systematically integrate aspects of the enterprise's activities and its management strategy. The objective of the research is the development and systematization of indicators of the first level of the MET-method for evaluating the effectiveness of the enterprise management. Methodologically, authors propose a comprehensive approach to assessing effectiveness of management based on the MET-method, including an analysis of various indicators that consider not only financial results, but also operational effectiveness, innovativeness, and the strategic flexibility of organizations. The result of a research is system of indicators developed in the article is characterized by its comprehensiveness and system approach, as it includes a broad range of criteria that allows for the evaluation of managerial effectiveness from various angles. Scientific novelty. The authors emphasize the need to integrate diverse aspects of enterprise activity, such as financial, operational, and strategic indicators, as well as the qualitative assessment of business processes and socio-psychological aspects of management. Within the conducted research, the authors developed and substantiated a series of management effectiveness evaluation indicators, including: productivity of management business process costs, the organizational structure's balance in terms of added value, the effectiveness of the information support system, the coefficient of growth in the managerial and managed system's personnel potential, leadership index in enterprise management, the effectiveness of the managerial decision-making process, the coefficient of motivation level from the basic salary of the enterprise's personnel, the coefficient of the enterprise's personnel's non-material motivation level, the growth rate of the customer base, and the level of environmental sustainability. Practical significance based on indicators system developed for application in the MET-method is innovative in that it allows not only to measure but also to analyze the effectiveness of management at various levels and from different perspectives. This provides a deeper understanding of the processes occurring in the company and enables the identification of weaknesses and potential for further development. The systematization of the developed indicator system lies in considering the interconnections between various aspects of enterprise activity and assessing the impact of leadership on the overall effectiveness of the enterprise.

References

Чернобай Л.І. & Дума О.І. Обґрунтування методу «Експрес-тест керівництва» (ЕТК-метод) для оцінювання ефективності керівництва підприємством. Причорноморські економічні студії. 2020.№ (54). С. 151–161.

Чернобай Л.І. & Дума О.І. Теоретичні основи ефективності керівництва підприємством. Бізнес Інформ. 2018. № (8). С. 198–203.

Чернобай Л.І. & Дума О.І. Бізнес-процеси підприємства: загальна характеристика та економічна суть. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2013. № (769). С. 125–131.

Редьква О.З. & Галущак О.Я. Комплекс показників оцінювання ефективності системи управління персоналом машинобудівних підприємств. Вісник Хмельницького національного університету. 2012. № 3(1). С. 73–80.

Брінь П.В., Прохоренко О.В. & Ковшик В.І. Структурні показники оцінки стратегічного внеску бізнес-процесів в систему підприємства. Науковий вісник Полісся. 2018. № 2(14). С. 48–55.

Подольчак Н.Ю. Проблеми оцінювання та регулювання соціально-економічної ефективності систем менеджменту машинобудівних підприємств: монографія. Львів : Видавництво Львівської політехніки. 2010. 340 с.

Кучеренко С.К. Оцінка ефективності систем управління підприємств та моделювання їх показників / за ред. Гринько Т. (ред.). Підприємництво: сучасні виклики, тренди та трансформації. Дніпро : Видавець Біла К. О., 2023. С. 25–51.

Гавкалова Н.Л. & Терещенко Л.В. Методичний підхід до оцінювання ефективності менеджменту персоналу на підприємстві. Бізнес Інформ. 2018. № (12). С. 465–470.

What is customer effort score (CES) & how do I measure it? (n.d.). URL: https://www.qualtrics.com/experience-management/customer/customer-effort-score/

Customer satisfaction (CSAT) surveys: Questions & template. (n.d.). URL: https://www.qualtrics.com/experience-management/customer/satisfaction-surveys/

What is NPS? The ultimate guide to boosting your Net Promoter Score. (n.d.). URL: https://www.qualtrics.com/experience-management/customer/net-promoter-score/

Кушнерик О.В. Оцінка мотивації праці персоналу підприємства з переробки сільськогосподарської продукції: інноваційний підхід. Інвестиції: практика та досвід. 2013. № (22). С. 93–97.

Харун О.А. Оцінка виробничої діяльності та мотивації персоналу машинобудівних підприємств Хмельниччини. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2011. № 2(1). С. 75–79.

Хоменко І.М. Оцінка рівня мотивації праці персоналу машинобудівних підприємств. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2013. № 10. С. 293–298.

Chernobay L. I. & Duma O. I. (2020) Development of the "Management express-test method" (MET-method) for assessing the effectiveness of enterprise management. Black Sea Economic Studies, no. (54), pp. 151–161.

Chernobay L. I. & Duma O. I. (2018) Theoretical foundations of enterprise management effectiveness. Business Inform, no. (8), pp. 198–203.

Chernobay L. I. & Duma O. I. (2013) Business processes of the enterprise: general characteristics and economic essence. Bulletin of the National University "Lviv Polytechnic". Management and Entrepreneurship in Ukraine: stages of development and problems of evolution, no. (769), pp. 125–131.

Redkva O. Z. & Halushchak O. Ya. (2012) A set of indicators for evaluating the effectiveness of the personnel management system at machine-building enterprises. Bulletin of Khmelnytsky National University, no. 3(1), pp. 73–80.

Brin P. V., Prokhorenko O. V. & Kovshyk V. I. (2018) Structural indicators for assessing the strategic contribution of business processes to the enterprise system. Scientific Bulletin of Polissya, no. 2(14), pp. 48–55.

Podolchak N. Yu. (2010) Problems of evaluating and regulating the socio-economic effectiveness of management systems at machine-building enterprises: monograph. Lviv: Lviv Polytechnic Publishing House, 340 p.

Kucherenko S. K. (2023) Evaluation of the effectiveness of enterprise management systems and modeling their indicators. In: Hrynko T. (Ed.). Entrepreneurship: Modern Challenges, Trends, and Transformations. Dnipro: Publisher Bila K. O., pp. 25–51.

Havkalova N. L. & Tereshchenko L. V. (2018) A methodological approach to evaluating the effectiveness of personnel management at an enterprise. Business Inform, no. (12), pp. 465–470.

What is customer effort score (CES) & how do I measure it? (n.d.). Available at: https://www.qualtrics.com/experience-management/customer/customer-effort-score/

Customer satisfaction (CSAT) surveys: Questions & template. (n.d.). Available at: https://www.qualtrics.com/experience-management/customer/satisfaction-surveys/

What is NPS? The ultimate guide to boosting your Net Promoter Score. (n.d.). Available at: https://www.qualtrics.com/experience-management/customer/net-promoter-score/

Kushnerik O. V. (2013) Evaluation of the motivation of the personnel of an agricultural product processing enterprise: an innovative approach. Investments: Practice and Experience, no. (22), pp. 93–97.

Khomenko I. M. (2013) Evaluation of the level of motivation of the personnel of machine-building enterprises. Economic Bulletin of the National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute", no. (10), pp. 293–298.

Kharun O. A. (2011) Evaluation of production activity and motivation of personnel of machine-building enterprises of Khmelnytsky region. Bulletin of Khmelnytsky National University. Economic Sciences, no. 2(1), pp. 75–79.

Article views: 36
PDF Downloads: 37
Published
2024-02-29
How to Cite
Chernobai, L., & DumaО. (2024). DEVELOPMENT OF A COMPLEX SYSTEM OF INDICATORS FOR MANAGEMENT EFFECTIVENESS ASSESSMENT BASED ON THE MET - METHOD. Kyiv Economic Scientific Journal, (4), 246-258. https://doi.org/10.32782/2786-765X/2024-4-34
Section
SCIENTIFIC ARTICLES