DEVELOPMENT OF THE EMOTIONAL INTELLIGENCE MODEL FOR MARKETING SPECIALISTS

Keywords: marketing activities, emotional intelligence, emotional skills, emotional intelligence in marketing, emotional intelligence of marketing managers, emotional marketing, modelling, efficiency and effectiveness

Abstract

Objective. This study aims to propose a model of emotional intelligence tailored to the specific demands of the marketing profession, addressing the challenges marketers encounter in today's market landscape. Methods. The research uses a mixed-methods approach, combining qualitative analysis of experiences from leading Ukrainian marketing agencies and scientific articles with quantitative investigation into the market. Data collection involved interviews, surveys, and literature reviews to comprehensively understand the role of emotional intelligence in marketing and its implications for contemporary marketing strategies. Results. The study resulted in the proposal of a model of emotional intelligence that accounts for the intricacies of marketing work. The model incorporates essential emotional skills and competencies such as empathy, flexibility, emotional reasoning, social skills, self-assurance, self-control, reality testing, and motivation. It also acknowledges the need for adaptability, creativity, teamwork, organizational skills, and analytical thinking. This model is intended to assist marketers in raising awareness of their work and understanding ways to improve effectiveness and efficiency. Scientific novelty. This study contributes to the existing literature by proposing a novel model of emotional intelligence specifically designed for marketing professionals. The model incorporates essential emotional skills and competencies required for effective marketing practices, addressing the dynamic nature of modern marketing strategies and the diverse needs of the target audience in Ukraine. Practical significance. The proposed model offers practical implications for marketers, providing guidance for enhancing their effectiveness and performance. Further research focused on validating and refining the model, as well as developing a test to measure emotional intelligence based on this model, could provide valuable insights for marketing education and industry practices in Ukraine. Testing based on this model offers advantages over general emotional intelligence assessments, as it evaluates marketers' performance in their daily work context, thus offering more practical and relevant results.

References

Григорчук Т.В. Емоційний маркетинг в структурі сучасної реклами. Журналістика та реклама: вектори взаємодії : тези доп. III Міжнар. наук.-практ. конф., 24 берез. 2021 р. Київ. С. 118–120.

Ґоулман Д. Емоційний інтелект у бізнесі. Харків : Vivat, 2021. 528 с.

Діденко О.М., Удріс–Бородавко Н. С. Комерційна реклама як складова емоційного маркетингу. Актуальні питання, проблеми та перспективи розвитку гуманітарних наук у сучасному соціокультурному просторі : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., 8–9 квіт. 2022 р. Київ, 2022. С. 40–43.

Журавель В., Куцинський А., Куцинська М. Оцінка та аналіз вимог бізнесу та цільової аудиторії як обов’язковий елемент дослідження клієнтського шляху. Збірник тез доповідей : матеріали V Міжнар. наук.-практ. конф., 3–4 берез. 2022 р. Дніпро, 2022. С. 23–25.

Карпій О., Капраль О. Діджитал-маркетинг як ефективний засіб просування бренду. Економіка та суспільство. 2024. № 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-14

Луханіна К. Глобальні тренди інтернет-маркетингу: сучасний вимір та майбутні трансформації. Економіка та суспільство. 2024. № 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-34

Носань Н. Інноваційні маркетингові стратегії сучасного українського підприємства. Економіка та суспільство. 2024. № 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-106

Попко О., Філатов В. Персоналізація в сучасному маркетингу та її вплив на лояльність клієнтів. Економіка та суспільство. 2023. № 58. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-10

Райко Д., Паймаш Г., Кролівець І. Вплив інформаційних технологій на стратегії маркетингу: аналіз тенденцій і викликів. Економіка та суспільство. 2024. № 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-109

Сервіс моніторингу Опендатабот. URL: https://opendatabot.ua/

Співак І., Крепич С., Федоров О. Розпізнання візуалізованих емоцій фокус-групи в процесі прийняття маркетингових рішень. Сіт’2023, 30 листоп. 2023 р. Тернопіль.

Худєєв А.В., Семенда О.В. Адаптація маркетингу до змін у поведінці споживачів у цифрову епоху. Концепт науки xxi: стратегії, методи та наукові інструменти: матеріали Міжнар. студ. наук. конф., 29 берез. 2024 р. Кривий Ріг. С. 37–39.

Юдічева О.П., Бондар-Підгурська О.В. Вплив емоційно-психологічного стану споживачів на рішення щодо покупок: ситуаційний маркетинг. Проблеми генезису економіки інтелектуально-інноваційного капіталу : матеріали IІI Міжнар. наук.-практ. конф., 7–8 листоп. 2023 р. Київ, 2023. С. 116–120.

Emotional intelligence in marketing exchanges / B. Kidwell et al. Journal of marketing. 2011. Vol. 75. No. 1. P. 78–95. DOI: https://doi.org/10.1509/jm.75.1.78

Mayer J.D., Caruso D.R., Salovey P. The ability model of emotional intelligence: principles and updates. Emotion review. 2016. Vol. 8. No. 4. P. 290–300. DOI: https://doi.org/10.1177/1754073916639667

The 15 factors of the Bar-On model. Reuven Bar-On. URL: https://www.reuvenbaron.com/the-5-meta-factors-and-15-sub-factors-of-the-bar-on-model/ (дата звернення: 20.03.2024).

VRK | дослідження. VRK. URL: https://vrk.org.ua/research.html

What are customer expectations, and how have they changed? Salesforce. URL: https://www.salesforce.com/resources/articles/customer-expectations/?sfdc-redirect=369 (дата звернення: 27.04.2024).

Hryhorchuk T. V. (March 24, 2021) Emotsiinyi marketynh v strukturi suchasnoi reklamy [Emotional marketing in the structure of modern advertising] Zhurnalistyka ta reklama: Vektory vzaiemodii: tezy dop. III Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Kyiv. Pp. 118–120. (in Ukrainian)

Goulman D. (2021) Emotsiinyi intelekt u biznesi [Emotional intelligence in business]. Kharkiv: Vydavnytstvo «Vivat». (in Ukrainian)

Didenko O. M., & Udris–Borodavko N. S. (April 8-9, 2022) Komertsiina reklama yak skladova emotsiinoho marketynhu [Commercial advertising as a component of emotional marketing]. Aktualni pytannia, problemy ta perspektyvy rozvytku humanitarnykh nauk u suchasnomu sotsiokulturnomu prostori. Kyiv: Vydavnytstvo «tsentr KNUKiM», pp. 40–43. (in Ukrainian)

Zhuravel V., Kutsynskyi A., & Kutsynska M. (March 3-4. 2022) Otsinka ta analiz vymoh biznesu ta tsilovoi audytorii yak oboviazkovyi element doslidzhennia kliientskoho shliakhu [Assessment and analysis of business and target audience requirements as a mandatory element of customer journey research]: zbirnyk tez dopovidei. Dnipro: Vydavnytstvo «DVNZ UDKhTU», pp. 23–25. (in Ukrainian)

Karpii O., & Kapral O. (2024) Didzhytal-marketynh yak efektyvnyi zasib prosuvannia brendu [Digital marketing as an effective means of brand promotion]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and society, vol. 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-14

Lukhanina K. (2024) Hlobalni trendy internet-marketynhu: Suchasnyi vymir ta maibutni transformatsii [Global Internet Marketing Trends: Current Dimensions and Future Transformations]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and society, vol. 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-34

Nosan N. (2024) Innovatsiini marketynhovi stratehii suchasnoho ukrainskoho pidpryiemstva [Innovative marketing strategies of a modern Ukrainian enterprise]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and society, vol. 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-106

Popko O., & Filatov V. (2023) Personalizatsiia v suchasnomu marketynhu ta yii vplyv na loialnist kliientiv [Personalization in modern marketing and its impact on customer loyalty]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and society, vol. 58. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-10

Raiko D., Paimash H., & Krolivets I. (2024) Vplyv informatsiinykh tekhnolohii na stratehii marketynhu: Analiz tendentsii i vyklykiv [The influence of information technologies on marketing strategies: Analysis of trends and challenges]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and society, vol. 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-109

Servis monitorynhu Opendatabot [Monitoring service Opendatabot]. Available at: https://opendatabot.ua/

Spivak I., Krepych S., & Fedorov O. (November 30, 2023) Rozpiznannia vizualizovanykh emotsii fokus-hrupy v protsesi pryiniattia marketynhovykh rishen [Recognition of visualized emotions of a focus group in the process of making marketing decisions]. Sit2023. Ternopil.

Khudieiev A. V., & Semenda O. V. (March 29, 2024) Adaptatsiia marketynhu do zmin u povedintsi spozhyvachiv u tsyfrovu epokhu [Marketing adaptation to changes in consumer behavior in the digital era]. Kontsept nauky xxi: Stratehii, metody ta naukovi instrumenty: materialy Mizhnar. stud. nauk. konf. Kryvyi Rih. Pp. 37–39.

Iudicheva O. P., & Bondar-Pidhurska O. V. (November 7-8, 2023) Vplyv emotsiino-psykholohichnoho stanu spozhyvachiv na rishennia shchodo pokupok: Sytuatsiinyi marketynh [Influence of consumers' emotional and psychological state on purchase decisions: Situational marketing]. Problemy henezysu ekonomiky intelektualno-innovatsiinoho kapitalu: materialy III Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Kyiv: Vydavnytstvo «KNUBA», pp. 116–120. (in Ukrainian)

Kidwell B., Hardesty D. M., Murtha B. R., & Sheng S. (2011). Emotional intelligence in marketing exchanges. Journal of Marketing, vol. 75(1), pp. 78–95. DOI: https://doi.org/10.1509/jm.75.1.78

Mayer J. D., Caruso D. R., & Salovey P. (2016) The ability model of emotional intelligence: Principles and updates. Emotion Review, vol. 8(4), pp. 290–300. DOI: https://doi.org/10.1177/1754073916639667

The 15 factors of the Bar-On model. Reuven Bar-On. https://www.reuvenbaron.com/the-5-meta-factors-and-15-sub-factors-of-the-bar-on-model/ (accessed March 20, 2024)

VRK | doslidzhennia [VRK | research]. VRK. Available at: https://vrk.org.ua/research.html (in Ukrainian)

What are customer expectations, and how have they changed? Salesforce. Available at: https://www.salesforce.com/resources/articles/customer-expectations/?sfdc-redirect=369 (accessed April 27, 2024)

Article views: 39
PDF Downloads: 14
Published
2024-05-31
How to Cite
Mytskaniuk, V., & Sydorenko, O. (2024). DEVELOPMENT OF THE EMOTIONAL INTELLIGENCE MODEL FOR MARKETING SPECIALISTS. Kyiv Economic Scientific Journal, (5), 93-100. https://doi.org/10.32782/2786-765X/2024-5-14
Section
SCIENTIFIC ARTICLES