FORMATION OF THE METAVERSE AS A MEGATREND AND ITS IMPACT ON THE DEVELOPMENT OF RETAIL
Abstract
Objective. The article is devoted to assessing the current state of domestic retail and identifying the impact on its development of the formation of metaverse, as a megatrend, caused by a number of fundamental changes in the economy and society. Methods. The research was based on the study of statistical and analytical materials, scientific publications of domestic and foreign researchers. The use of the dynamic analysis method allowed to identify the main patterns of the functioning of retail trade in Ukraine. To argue the attribution of the process of metaverse formation to the most relevant megatrends and determine its conditionality by a number of global transformations, methods of systematization and logical generalization were used. In addition, methods of analysis and synthesis were applied, which allowed to identify the potential impact of this megatrend on retail enterprises. Results. It is proven that retail plays an important role in the country's economy. The retail trade indicators in Ukraine are analyzed. It is established that in the modern turbulent environment, retail enterprises must constantly look for ways to improve their own activities and increase efficiency, one of which may be orientation towards modern megatrends that have developed in the global economy. The views of scientists on modern megatrends, the reasons for their emergence, manifestations and impact on the national economy are considered. It is established that one of the megatrends is identified by scientists as technological development, a manifestation of which is the formation of metaverse. The importance of studying the impact of metaverse on the development of retail in Ukraine is substantiated. It is determined that the reason for the emergence of a megatrend before the formation of metaverse is global transformations of an economic, political, environmental, technological, socio-cultural, demographic and organizational nature. The directions of potential impact of this megatrend on retail are identified. Scientific novelty. An approach to determining the conditions for the formation of the metaverse as a megatrend is proposed, which allows us to identify the fundamental changes that contributed to its emergence and strengthening. In addition, the benefits and risks of the spread of the metaverse in the retail sector were identified. Practical significance. The identified benefits of the metaverse and the risks associated with it allow retailers to make informed decisions about using this megatrend in their operations.
References
Булатова О., Панченко В., Іващенко О. Мегатренди міжнародного економічного розвитку і виклики економічній безпеці: потенціал управління політикою стійкості та протидії ризикам. Modeling the development of the economic systems. 2023. № 2. С. 215–222. DOI: https://doi.org/10.31891/mdes/2023-8-29 (дата звернення: 05.04.2025)
Географія ритейлу за 2024 рік: в яких регіонах та як представлені гравці основних галузей торгівлі України. Retail Association of Ukraine : веб-сайт. URL: https://rau.ua/novyni/geografija-ritejlu-2024-12/ (дата звернення: 05.04.2025)
Григоров О. В., Аніщенко Г. О., Стрижак В. В., Петренко Н. О., Турчин О. В., Окунь А. О. Глобальні мегатренди людства, четверта промислова революція та напрямки розвитку майбутньої економіки. Великі дані. Збірник наукових праць УкрДУЗ. 2019. вип. 184. C. 79-91.
Дейнека Т. А., Дивнич О. Д., Чернова О. В., Загребельна І. Л., Волкова Н. В. Сучасні глобальні тенденції економіки. Бізнес Інформ. 2022. № 12. C. 37–44. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-12-37-44 (дата звернення: 05.04.2025)
До 2030 року інвестиції в метавсесвіт досягнуть $5 трлн. Dnipropetrovsk Investment Agency : веб-сайт. URL: https://dia.dp.gov.ua/do-2030-roku-investici%D1%97-v-metavsesvit-dosyagnut-5-trln/ (дата звернення: 05.04.2025)
Ковальчук С. В. Аналіз стану та трансформацій роздрібного ритейлу: світові тренди та український сегмент. Innovation and Sustainability. 2024. № 1. С. 120–132. DOI: https://doi.org/10.31649/ins.2024.1.120.132 (дата звернення: 05.04.2025)
Корнівська В. О. Метавсесвіт у контексті логіко-історичної методології та сучасного філософського знання. Проблеми економіки. 2024. № 3 (61). С. 221–229.
Костенко О. В., Маньгора В. В. Метавсесвіт: правові перспективи регулювання застосування аватарів та штучного інтелекту. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 2. С. 102–106.
Лебеденко С. О. Розуміння майбутнього електронної комерції в метапросторі. Економічний розвиток держави та регіонів в контексті сучасних інтеграційних процесів: матеріали міжнар. наук.-практ. конф., м. Ужгород, 19-20 травня 2023 р., Львів-Торунь : Liha-Pres, 2023. C. 123–127. DOI: https://doi.org/10.36059/978-966-397-308-1-32 (дата звернення: 05.04.2025)
Олійник К. Мегатренди VS глобальні трансформації: технології в центрі економічного розвитку і загострення проблем цифрової нерівності. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Економіка. 2024. Вип. 27. С. 25–37. URL: https://visnyk.mu.edu.ua/index.php/ekonomics/article/view/142/139 (дата звернення: 05.04.2025)
Олійник Т. І., Іванова М. О. Розвиток ритейлу в Україні. Молодий вчений. 2024. № 1 (125). C. 126–129. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2024-1-125-1 (дата звернення: 05.04.2025)
Сак Т., Грицюк Н. Ринок ритейлу в Україні: тенденції та перспективи розвитку в умовах кризи. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2020. № 2 (22). С. 33–42. DOI: https://doi.org/10.29038/2411-4014-2020-02-33-42 (дата звернення: 05.04.2025)
Статистична інформація. Державна служба статистики України : веб-сайт. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 05.04.2025)
Ткачук С. В., Стахурська С. А., Стахурський В. О. Інновації в організації рітейл-сервісу як відповідь на вимоги розвитку ринку. Інтелект XXI. 2020. № 1. С. 131–136.
Федулова Л. І. Глобальний технологічний розвиток: ключові тренди та виклики для України. Економічна теорія та право. 2018. № 2(33). С. 51–66. DOI: http://doi.org.10.31359/2411-5584-2018-33-2-51 (дата звернення: 05.04.2025)
Чуприна О. О., Аракелова І. О., Попова Ю. М. Розвиток вітчизняної роздрібної торгівлі: сучасні тенденції та перспективи. Економіка та суспільство. 2024. № 70. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-104 (дата звернення: 05.04.2025)
Шкурупій О., Дейнека Т., Дивнич О., Загребельна І., Антоненко Я. Концептуальні підходи до визначення основних трендів еволюції глобальної економічної системи. Економічний аналіз. 2022. Том 32. № 3. С. 7–15. DOI: http://doi.org.10.35774/econa2022.03.007 (дата звернення: 05.04.2025)
Cantú C., Franco C., Frost J. The economic implications of services in the metaverse. BIS Papers. 2024. No. 144. URL: https://www.bis.org/publ/bppdf/bispap144.pdf (дата звернення: 05.04.2025)
Tavman E. B. Metaverse retailing: opportunities and challenges. Press Academia Procedia (PAP). 2024. Vol. 19. Pp. 10–15. DOI: http://doi.org/10.17261/Pressacademia.2024.1902 (дата звернення: 05.04.2025)
Wang S., Zhang H. Digital capabilities and metaverse entrepreneurial performance: Role of entrepreneurial orientation. Journal of Innovation & Knowledge. 2024. Vol. 9. Issue 4. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jik.2024.100617 (дата звернення: 05.04.2025)
Bulatova O., Panchenko V., Ivashchenko O. (2023) Mehatrendy mizhnarodnoho ekonomichnoho rozvytku i vyklyky ekonomichnii bezpetsi: potentsial upravlinnia politykoiu stiikosti ta protydii ryzykam [Megatrends of international economic development and challenges to economic security: the potential of managing the policy of resilience and countering risks]. Modeling the development of the economic systems, vol. 2, pp. 215–222. DOI: https://doi.org/10.31891/mdes/2023-8-29 (accessed April 05, 2025)
Heohrafiia ryteilu za 2024 rik: v yakykh rehionakh ta yak predstavleni hravtsi osnovnykh haluzei torhivli Ukrainy. Retail Association of Ukraine: website [Geography of retail for 2024: in which regions and how are the players of the main trade sectors of Ukraine represented. Retail Association of Ukraine: website]. Available at: https://rau.ua/novyni/geografija-ritejlu-2024-12/ (accessed April 05, 2025)
Hryhorov O. V., Anishchenko H. O., Stryzhak V. V., Petrenko N. O., Turchyn O. V., Okun A. O. (2019) Hlobalni mehatrendy liudstva, chetverta promyslova revoliutsiia ta napriamky rozvytku maibutnoi ekonomiky. Velyki dani [Global megatrends of humanity, the fourth industrial revolution and directions of development of the future economy. Big data]. Zbirnyk naukovykh prats UkrDUZ – Collection of scientific papers of UkrDUZ, vol. 184, pp. 79–91.
Deineka T. A., Dyvnych O. D., Chernova O. V., Zahrebelna I. L., Volkova N. V. (2022) Suchasni hlobalni tendentsii ekonomiky [Modern global trends in the economy]. Biznes Inform – Business Inform, vol. 12, pp. 37–44. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-12-37-44 (accessed April 05, 2025)
Do 2030 roku investytsii v metavsesvit dosiahnut $5 trln. Dnipropetrovsk Investment Agency: veb-sait [By 2030, investments in the metaverse will reach $5 trillion. Dnipropetrovsk Investment Agency: website]. Available at: https://dia.dp.gov.ua/do-2030-roku-investici%D1%97-v-metavsesvit-dosyagnut-5-trln/ (accessed April 05, 2025)
Kovalchuk S. V. (2024) Analiz stanu ta transformatsii rozdribnoho ryteilu: svitovi trendy ta ukrainskyi sehment [Analysis of the state and transformations of retail: world trends and the Ukrainian segment]. Innovation and Sustainability, vol. 1, pp. 120–132. DOI: https://doi.org/10.31649/ins.2024.1.120.132 (accessed April 05, 2025)
Kornivska V. O. (2024) Metavsesvit u konteksti lohiko-istorychnoi metodolohii ta suchasnoho filosofskoho znannia [Metaverse in the context of logical-historical methodology and modern philosophical knowledge]. Problemy ekonomiky – Problems of economy, vol. 3 (61), pp. 221–229.
Kostenko O. V., Manhora V. V. (2022) Metavsesvit: pravovi perspektyvy rehuliuvannia zastosuvannia avatariv ta shtuchnoho intelektu [Metaverse: legal perspectives for regulating the use of avatars and artificial intelligence]. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal – Legal Scientific Electronic Journal, vol. 2, pp. 102–106.
Lebedenko S. O. (2023) Rozuminnia maibutnoho elektronnoi komertsii v metaprostori [Understanding the future of electronic commerce in metaverse]. Ekonomichnyi rozvytok derzhavy ta rehioniv v konteksti suchasnykh intehratsiinykh protsesiv – 2023: Mizhnarodna naukovo-praktichna konferenciya (Uzhhorod, May 19th-20th, 2023). Lviv-Torun: Liha-Pres, pp. 123–127. DOI: https://doi.org/10.36059/978-966-397-308-1-32 (accessed April 05, 2025)
Oliinyk K. (2024) Mehatrendy VS hlobalni transformatsii: tekhnolohii v tsentri ekonomichnoho rozvytku i zahostrennia problem tsyfrovoi nerivnosti [Megatrends VS global transformations: technologies at the center of economic development and the aggravation of digital inequality problems]. Visnyk Mariupolskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Ekonomika – Bulletin of Mariupol State University. Series: Economics, vol. 27, pp. 25–37. Available at: https://visnyk.mu.edu.ua/index.php/ekonomics/article/view/142/139 (accessed April 05, 2025)
Oliinyk T. I., Ivanova M. O. (2024) Rozvytok ryteilu v Ukraini [Retail development in Ukraine]. Molodyi vchenyi – Young Scientist, vol. 1 (125), pp. 126–129. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2024-1-125-1 (accessed April 05, 2025)
Sak T., Hrytsiuk N. (2020) Rynok ryteilu v Ukraini: tendentsii ta perspektyvy rozvytku v umovakh kryzy [Retail market in Ukraine: trends and prospects for development in times of crisis]. Ekonomichnyi chasopys Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky – Economic Journal of the Lesya Ukrainka Eastern European National University, vol. 2 (22), pp. 33–42. DOI: https://doi.org/10.29038/2411-4014-2020-02-33-42 (accessed April 05, 2025)
Statystychna informatsiia. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy: veb-sait [Statistical information. State Statistics Service of Ukraine: website]. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed April 05, 2025)
Tkachuk S. V., Stakhurska S. A., Stakhurskyi V. O. (2020) Innovatsii v orhanizatsii riteil-servisu yak vidpovid na vymohy rozvytku rynku [Innovations in the organization of retail service as a response to the requirements of market development]. Intelekt XXI – Intellect XXI, vol. 1, pp. 131–136.
Fedulova L. I. (2018) Hlobalnyi tekhnolohichnyi rozvytok: kliuchovi trendy ta vyklyky dlia Ukrainy [Global technological development: key trends and challenges for Ukraine]. Ekonomichna teoriia ta pravo – Economic theory and law, vol. 2(33), pp. 51–66. DOI: http://doi.org.10.31359/2411-5584-2018-33-2-51 (accessed April 05, 2025)
Chupryna O. O., Arakelova I. O., Popova Yu. M. (2024) Rozvytok vitchyznianoi rozdribnoi torhivli: suchasni tendentsii ta perspektyvy [Development of domestic retail trade: current trends and prospects]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, vol. 70. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-104 (accessed April 05, 2025)
Shkurupii O., Deineka T., Dyvnych O., Zahrebelna I., Antonenko Ya. (2022) Kontseptualni pidkhody do vyznachennia osnovnykh trendiv evoliutsii hlobalnoi ekonomichnoi systemy [Conceptual approaches to determining the main trends in the evolution of the global economic system]. Ekonomichnyi analiz – Economic analysis, vol. 32, no. 3, pp. 7–15. DOI: http://doi.org.10.35774/econa2022.03.007 (accessed April 05, 2025)
Cantú C., Franco C., Frost J. (2024) The economic implications of services in the metaverse. BIS Papers, no. 144. Available at: https://www.bis.org/publ/bppdf/bispap144.pdf (accessed April 05, 2025)
Tavman E. B. (2024) Metaverse retailing: opportunities and challenges. Press Academia Procedia (PAP), vol. 19, pp. 10–15. DOI: http://doi.org/10.17261/Pressacademia.2024.1902 (accessed April 05, 2025)
Wang S., Zhang H. (2024) Digital capabilities and metaverse entrepreneurial performance: Role of entrepreneurial orientation. Journal of Innovation & Knowledge, vol. 9, issue 4. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jik.2024.100617 (accessed April 05, 2025)