ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК КАТАЛІЗАТОР ЕКОНОМІЧНОЇ, ТВОРЧОЇ ТА ЕТИЧНОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ МЕДІАВИРОБНИЦТВА: МОЖЛИВОСТІ, ВИКЛИКИ ТА СТРАТЕГІЇ ДЛЯ УКРАЇНИ
Анотація
Стаття присвячена аналізу впливу штучного інтелекту (ШІ) на медіавиробництво в Україні, охоплюючи ключові сегменти: новини, ігрові серіали, документальні фільми, телевізійні програми, радіопередачі, подкасти, друковані та онлайн ЗМІ, а також нові медіа. Дослідження оцінює економічні вигоди ШІ (оптимізація витрат, підвищення продуктивності), професійні трансформації (автоматизація робочих місць, зміна кваліфікаційних вимог), творчі обмеження (шаблонність контенту, втрата автентичності) та етичні ризики (упередженість алгоритмів, дезінформація, юридичні суперечки). Методологія включає економічне моделювання, кейс-стаді, напівструктуровані інтерв’ю, контент-аналіз і порівняльний аналіз міжнародного досвіду. Результати підкреслюють потенціал ШІ для підвищення конкурентоспроможності українського медіаринку, але наголошують на необхідності етичних стандартів, перекваліфікації кадрів і державної підтримки для уникнення соціальних та культурних ризиків.
Посилання
Aithor. (2025). «Netflix’s AI-driven subscriber retention strategies». URL: https://aithor.com/essay-examples/the-impact-of-ai-driven-personalization-on-netflixs-retention-strategy
Braun V., Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 2006. № 3 (2). pp. 77-101. URL: https://www.researchgate.net/publication/235356393_Using_thematic_analysis_in_psychology
Brynjolfsson E., McAfee A. The Second Machine Age: Work, Process, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. New-York, Lonfon: W.W. Norton & Company. 2014. 86 p. URL: http://digamo.free.fr/brynmacafee2.pdf
European Audiovisual Observatory. (2024). AI in European media markets. URL: https://www.obs.coe.int/en/web/observatoire/-/new-report-the-challenges-of-ai-for-the-audiovisual-sector-and-the-role-european-legislation-is-playing
Forbes Ukraine. (2024). Як штучний інтелект змінить медіаіндустрію в Україні. URL: https://www.google.com/search?q=https://forbes.ua/innovations/yak-shtuchniy-intelekt-zminit-mediaindustriyu-v-ukraini-20122023
Frey C.B., Osborne M.A. The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation? Oxford Martin School. 2017. pp. 1-72. URL: https://oms-www.files.svdcdn.com/production/downloads/academic/The_Future_of_Employment.pdf
Hesmondhalgh D. (2018). The Cultural Industries (4th ed.). SAGE Publications. URL: https://www.google.com/search?q=https://books.google.com.ua/books%3Fid%3DbR1oDwAAQBAJ%26printsec%3Dfrontcover%26hl%3Dru%26source%3Dgbs_ge_summary_r%26cad%3D0%23v%3Donepage%26q%26f%3Dfalse
IMI. (2024). Українські медіа та штучний інтелект. URL: https://imi.org.ua/monitorings/ukrayinski-media-ta-shtuchnyj-intelekt-yak-redaktsiyi-zaluchayut-shi-dlya-stvorennya-kontentu-i62217
IMI. (2025). Використання ШІ в медіа: як зберегти якість контенту. URL: https://imi.org.ua/monitorings/vykorystannya-shi-v-media-yak-zberegty-yakist-kontentu-interv-yu-z-ekspertom-iz-shi-oleksiyem-i67331
Manovich L. (2022). AI Aesthetics. URL: https://www.academia.edu/37403800/AI_Aesthetics
McKinsey & Company. (2023). Як генеративний ШІ вплине на роботу. URL: https://thetransmitted.com/ai/yak-generativnij-shi-vpline-na-robotu-5-vazhlivih-momentiv-zi-zvitu-mckinsey/
O’Neil C. (2016). Weapons of Math Destruction. Crown. URL: https://www.google.com/search?q=http://researchgate.net/publication/314165204_Cathy_O%27Neil_Weapons_of_Math_Destruction_How_Big_Data_Increases_Inequality_and_Threatens_Democracy_New_York_Crown_Publishers_2016_272p_Hardcover_26_ISBN_978-0553418811
Schumpeter J. A. (1942). Capitalism, Socialism and Democracy. Harper & Brothers. URL: https://periferiaactiva.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/08/joseph-schumpeter-capitalism-socialism-and-democracy-2006.pdf
Smith M.R., Marx L. (1994). Does Technology Drive History? MIT Press. URL: https://mitpress.mit.edu/9780262193474/does-technology-drive-history/
The New York Times. (2023). New York Times sues OpenAI and Microsoft. URL: https://www.nytimes.com/2023/12/27/business/media/new-york-times-open-ai-microsoft-lawsuit.html
Aithor. (2025). «Netflix’s AI-driven subscriber retention strategies». URL: https://aithor.com/essay-examples/the-impact-of-ai-driven-personalization-on-netflixs-retention-strategy
Braun V., Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 2006. № 3 (2). pp. 77-101. URL: https://www.researchgate.net/publication/235356393_Using_thematic_analysis_in_psychology
Brynjolfsson E., McAfee A. The Second Machine Age: Work, Process, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. New-York, Lonfon: W.W. Norton & Company. 2014. 86 p. URL: http://digamo.free.fr/brynmacafee2.pdf
European Audiovisual Observatory. (2024). AI in European media markets. URL: https://www.obs.coe.int/en/web/observatoire/-/new-report-the-challenges-of-ai-for-the-audiovisual-sector-and-the-role-european-legislation-is-playing
Forbes Ukraine. (2024). Yak shtuchnyi intelekt zminyt mediaindustriiu v Ukraini [How artificial intelligence will change the media industry in Ukraine]. URL: https://www.google.com/search?q=https://forbes.ua/innovations/yak-shtuchniy-intelekt-zminit-mediaindustriyu-v-ukraini-20122023
Frey C.B., Osborne M.A. The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation? Oxford Martin School. 2017. pp. 1-72. URL: https://oms-www.files.svdcdn.com/production/downloads/academic/The_Future_of_Employment.pdf
Hesmondhalgh D. (2018). The Cultural Industries (4th ed.). SAGE Publications. URL: https://www.google.com/search?q=https://books.google.com.ua/books%3Fid%3DbR1oDwAAQBAJ%26printsec%3Dfrontcover%26hl%3Dru%26source%3Dgbs_ge_summary_r%26cad%3D0%23v%3Donepage%26q%26f%3Dfalse
IMI. (2024). Ukrainski media ta shtuchnyi intelekt [Ukrainian media and artificial intelligence]. URL: https://imi.org.ua/monitorings/ukrayinski-media-ta-shtuchnyj-intelekt-yak-redaktsiyi-zaluchayut-shi-dlya-stvorennya-kontentu-i62217
IMI. (2025). Vykorystannia ShI v media: yak zberehty yakist kontentu [Using AI in media: how to maintain content quality]. URL: https://imi.org.ua/monitorings/vykorystannya-shi-v-media-yak-zberegty-yakist-kontentu-interv-yu-z-ekspertom-iz-shi-oleksiyem-i67331
Manovich L. (2022). AI Aesthetics. URL: https://www.academia.edu/37403800/AI_Aesthetics
McKinsey & Company. (2023). Yak heneratyvnyi ShI vplyne na robotu [How generative AI will affect work]. URL: https://thetransmitted.com/ai/yak-generativnij-shi-vpline-na-robotu-5-vazhlivih-momentiv-zi-zvitu-mckinsey/
O’Neil C. (2016). Weapons of Math Destruction. Crown. URL: https://www.google.com/search?q=http://researchgate.net/publication/314165204_Cathy_O%27Neil_Weapons_of_Math_Destruction_How_Big_Data_Increases_Inequality_and_Threatens_Democracy_New_York_Crown_Publishers_2016_272p_Hardcover_26_ISBN_978-0553418811
Schumpeter J. A. (1942). Capitalism, Socialism and Democracy. Harper & Brothers. URL: https://periferiaactiva.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/08/joseph-schumpeter-capitalism-socialism-and-democracy-2006.pdf
Smith M.R., Marx L. (1994). Does Technology Drive History? MIT Press. URL: https://mitpress.mit.edu/9780262193474/does-technology-drive-history/
The New York Times. (2023). New York Times sues OpenAI and Microsoft. URL: https://www.nytimes.com/2023/12/27/business/media/new-york-times-open-ai-microsoft-lawsuit.html