ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК КАТАЛІЗАТОР ЕКОНОМІЧНОЇ, ТВОРЧОЇ ТА ЕТИЧНОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ МЕДІАВИРОБНИЦТВА: МОЖЛИВОСТІ, ВИКЛИКИ ТА СТРАТЕГІЇ ДЛЯ УКРАЇНИ

Ключові слова: штучний інтелект, медіавиробництво, економічна оптимізація, професійні трансформації, етичні ризики, культурна ідентичність, Україна

Анотація

Стаття присвячена аналізу впливу штучного інтелекту (ШІ) на медіавиробництво в Україні, охоплюючи ключові сегменти: новини, ігрові серіали, документальні фільми, телевізійні програми, радіопередачі, подкасти, друковані та онлайн ЗМІ, а також нові медіа. Дослідження оцінює економічні вигоди ШІ (оптимізація витрат, підвищення продуктивності), професійні трансформації (автоматизація робочих місць, зміна кваліфікаційних вимог), творчі обмеження (шаблонність контенту, втрата автентичності) та етичні ризики (упередженість алгоритмів, дезінформація, юридичні суперечки). Методологія включає економічне моделювання, кейс-стаді, напівструктуровані інтерв’ю, контент-аналіз і порівняльний аналіз міжнародного досвіду. Результати підкреслюють потенціал ШІ для підвищення конкурентоспроможності українського медіаринку, але наголошують на необхідності етичних стандартів, перекваліфікації кадрів і державної підтримки для уникнення соціальних та культурних ризиків.

Посилання

Aithor. (2025). «Netflix’s AI-driven subscriber retention strategies». URL: https://aithor.com/essay-examples/the-impact-of-ai-driven-personalization-on-netflixs-retention-strategy

Braun V., Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 2006. № 3 (2). pp. 77-101. URL: https://www.researchgate.net/publication/235356393_Using_thematic_analysis_in_psychology

Brynjolfsson E., McAfee A. The Second Machine Age: Work, Process, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. New-York, Lonfon: W.W. Norton & Company. 2014. 86 p. URL: http://digamo.free.fr/brynmacafee2.pdf

European Audiovisual Observatory. (2024). AI in European media markets. URL: https://www.obs.coe.int/en/web/observatoire/-/new-report-the-challenges-of-ai-for-the-audiovisual-sector-and-the-role-european-legislation-is-playing

Forbes Ukraine. (2024). Як штучний інтелект змінить медіаіндустрію в Україні. URL: https://www.google.com/search?q=https://forbes.ua/innovations/yak-shtuchniy-intelekt-zminit-mediaindustriyu-v-ukraini-20122023

Frey C.B., Osborne M.A. The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation? Oxford Martin School. 2017. pp. 1-72. URL: https://oms-www.files.svdcdn.com/production/downloads/academic/The_Future_of_Employment.pdf

Hesmondhalgh D. (2018). The Cultural Industries (4th ed.). SAGE Publications. URL: https://www.google.com/search?q=https://books.google.com.ua/books%3Fid%3DbR1oDwAAQBAJ%26printsec%3Dfrontcover%26hl%3Dru%26source%3Dgbs_ge_summary_r%26cad%3D0%23v%3Donepage%26q%26f%3Dfalse

IMI. (2024). Українські медіа та штучний інтелект. URL: https://imi.org.ua/monitorings/ukrayinski-media-ta-shtuchnyj-intelekt-yak-redaktsiyi-zaluchayut-shi-dlya-stvorennya-kontentu-i62217

IMI. (2025). Використання ШІ в медіа: як зберегти якість контенту. URL: https://imi.org.ua/monitorings/vykorystannya-shi-v-media-yak-zberegty-yakist-kontentu-interv-yu-z-ekspertom-iz-shi-oleksiyem-i67331

Manovich L. (2022). AI Aesthetics. URL: https://www.academia.edu/37403800/AI_Aesthetics

McKinsey & Company. (2023). Як генеративний ШІ вплине на роботу. URL: https://thetransmitted.com/ai/yak-generativnij-shi-vpline-na-robotu-5-vazhlivih-momentiv-zi-zvitu-mckinsey/

O’Neil C. (2016). Weapons of Math Destruction. Crown. URL: https://www.google.com/search?q=http://researchgate.net/publication/314165204_Cathy_O%27Neil_Weapons_of_Math_Destruction_How_Big_Data_Increases_Inequality_and_Threatens_Democracy_New_York_Crown_Publishers_2016_272p_Hardcover_26_ISBN_978-0553418811

Schumpeter J. A. (1942). Capitalism, Socialism and Democracy. Harper & Brothers. URL: https://periferiaactiva.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/08/joseph-schumpeter-capitalism-socialism-and-democracy-2006.pdf

Smith M.R., Marx L. (1994). Does Technology Drive History? MIT Press. URL: https://mitpress.mit.edu/9780262193474/does-technology-drive-history/

The New York Times. (2023). New York Times sues OpenAI and Microsoft. URL: https://www.nytimes.com/2023/12/27/business/media/new-york-times-open-ai-microsoft-lawsuit.html

Aithor. (2025). «Netflix’s AI-driven subscriber retention strategies». URL: https://aithor.com/essay-examples/the-impact-of-ai-driven-personalization-on-netflixs-retention-strategy

Braun V., Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 2006. № 3 (2). pp. 77-101. URL: https://www.researchgate.net/publication/235356393_Using_thematic_analysis_in_psychology

Brynjolfsson E., McAfee A. The Second Machine Age: Work, Process, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. New-York, Lonfon: W.W. Norton & Company. 2014. 86 p. URL: http://digamo.free.fr/brynmacafee2.pdf

European Audiovisual Observatory. (2024). AI in European media markets. URL: https://www.obs.coe.int/en/web/observatoire/-/new-report-the-challenges-of-ai-for-the-audiovisual-sector-and-the-role-european-legislation-is-playing

Forbes Ukraine. (2024). Yak shtuchnyi intelekt zminyt mediaindustriiu v Ukraini [How artificial intelligence will change the media industry in Ukraine]. URL: https://www.google.com/search?q=https://forbes.ua/innovations/yak-shtuchniy-intelekt-zminit-mediaindustriyu-v-ukraini-20122023

Frey C.B., Osborne M.A. The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation? Oxford Martin School. 2017. pp. 1-72. URL: https://oms-www.files.svdcdn.com/production/downloads/academic/The_Future_of_Employment.pdf

Hesmondhalgh D. (2018). The Cultural Industries (4th ed.). SAGE Publications. URL: https://www.google.com/search?q=https://books.google.com.ua/books%3Fid%3DbR1oDwAAQBAJ%26printsec%3Dfrontcover%26hl%3Dru%26source%3Dgbs_ge_summary_r%26cad%3D0%23v%3Donepage%26q%26f%3Dfalse

IMI. (2024). Ukrainski media ta shtuchnyi intelekt [Ukrainian media and artificial intelligence]. URL: https://imi.org.ua/monitorings/ukrayinski-media-ta-shtuchnyj-intelekt-yak-redaktsiyi-zaluchayut-shi-dlya-stvorennya-kontentu-i62217

IMI. (2025). Vykorystannia ShI v media: yak zberehty yakist kontentu [Using AI in media: how to maintain content quality]. URL: https://imi.org.ua/monitorings/vykorystannya-shi-v-media-yak-zberegty-yakist-kontentu-interv-yu-z-ekspertom-iz-shi-oleksiyem-i67331

Manovich L. (2022). AI Aesthetics. URL: https://www.academia.edu/37403800/AI_Aesthetics

McKinsey & Company. (2023). Yak heneratyvnyi ShI vplyne na robotu [How generative AI will affect work]. URL: https://thetransmitted.com/ai/yak-generativnij-shi-vpline-na-robotu-5-vazhlivih-momentiv-zi-zvitu-mckinsey/

O’Neil C. (2016). Weapons of Math Destruction. Crown. URL: https://www.google.com/search?q=http://researchgate.net/publication/314165204_Cathy_O%27Neil_Weapons_of_Math_Destruction_How_Big_Data_Increases_Inequality_and_Threatens_Democracy_New_York_Crown_Publishers_2016_272p_Hardcover_26_ISBN_978-0553418811

Schumpeter J. A. (1942). Capitalism, Socialism and Democracy. Harper & Brothers. URL: https://periferiaactiva.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/08/joseph-schumpeter-capitalism-socialism-and-democracy-2006.pdf

Smith M.R., Marx L. (1994). Does Technology Drive History? MIT Press. URL: https://mitpress.mit.edu/9780262193474/does-technology-drive-history/

The New York Times. (2023). New York Times sues OpenAI and Microsoft. URL: https://www.nytimes.com/2023/12/27/business/media/new-york-times-open-ai-microsoft-lawsuit.html

Переглядів статті: 7
Завантажень PDF: 6
Опубліковано
2025-04-30
Як цитувати
Братух, В. (2025). ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК КАТАЛІЗАТОР ЕКОНОМІЧНОЇ, ТВОРЧОЇ ТА ЕТИЧНОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ МЕДІАВИРОБНИЦТВА: МОЖЛИВОСТІ, ВИКЛИКИ ТА СТРАТЕГІЇ ДЛЯ УКРАЇНИ. Київський економічний науковий журнал, (9), 39-47. https://doi.org/10.32782/2786-765X/2025-9-5