СТАЛИЙ МАРКЕТИНГ: СУТНІСТЬ ТА МОЖЛИВОСТІ У РОЗВИТКУ РИНКУ ОРГАНІЧНИХ ДОБРИВ В УКРАЇНІ

Ключові слова: маркетинг, сталий маркетинг, стратегія, маркетинг-мікс, цифровий маркетинг, ринок, органічне добриво, підприємство, виробники органічного добрива, ефективність

Анотація

Трансформація потреб споживачів у напрямі екологізації та зниження забруднення довкілля обумовили виникнення нових можливостей для агровиробників, що базуються на концепції сталого маркетингу. У статті узагальнено наукові підходи щодо концепції сталого маркетингу, визначено його зміст та складові, а також можливості застосування на ринку органічних добрив. Доведено, що функціонування ринку органічних добрив є важливим для забезпечення продовольчої, екологічної та енергетичної безпеки держави та розвитку біоекономічної екосистеми. Обґрунтовано, що використання органічних добрив дає змогу підприємствам більш ефективно вести господарську діяльність, підвищувати конкурентоспроможність на ринку. Визначено особливості формування попиту і пропозиції на добрива. Визначено три основні цільові компоненти сталого розвитку на ринку органічних добрив: економічна життєздатність господарств без виснаження природних ресурсів; екологічна стійкість та соціальна відповідальність. Обґрунтовано рекомендації щодо розвитку маркетингу-мікс підприємств-виробників органічних добрив.

Посилання

Добровольська К., Калина В., Ковальчук C., Кравчик Ю. Особливості маркетингу органічної продукції. Вісник ХНУ. 2017. № 6. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/pdfbase/2017/2017_6_1/jrn/pdf/19.pdf

Офіційний сайт Європейської Комісії про органічне виробництво. URL: http://www.ec.europa.eu/agriculture/organic

Сокол Л.М., Стефановська Т.Р., Підліснюк В.В. Екологічне (органічне) землеробство – складова сталого сільського господарства. Екологічна безпека. 2008. № 3-4. С. 102–109.

Органік в Україні / Федерація органічного руху України. URL: http://organic.com.ua/uk/homepage/2010-01-26-13-42-29

Садченко О.В. Конвергенція маркетингу в умовах сталого розвитку на прикладі підприємництва органічних добрив. Сталий розвиток економіки. 2024. № 3. С. 87–93. URL: https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/1001/959

Uma K.A Conceptual study on green marketing towards organic products. JMSRR. International Journal of Management and Social Science Research Review. 2017. Vol-1, Issue 37. P. 112–118.

Багорка М.О., Кадирус І.Г. Упровадження маркетингової концепції управління в практичну діяльність аграрних підприємств. Науково-виробничий журнал «Держава та регіони». 2021. № 1 (118). С. 42–47. URL: http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/4902

Кернасюк Ю. Проблеми й перспективи вітчизняної індустрії на ринку мінеральних добрив. URL: https://agro-business.com.ua/agro/ekonomichnyi-hektar/item/29182-problemy-i-perspektyvy-vitchyznianoi-industrii-ta-rynku-mineralnykh-dobryv.html

Martin D., Schouten J. Sustainable Marketing. First Edition. Pearson Education Limited, 2014. 247 p.

Корчевський М. Що таке маркетинг сталого розвитку: визначення та стратегії з прикладами. URL: https://claspo.io/ua/blog/what-is-sustainable-marketing-definition-and-strategies-with-examples/

Кобернюк С.О. Розвиток аграрного маркетингу в Україні. Економіка та держава. 2019. № 5. С. 45–48.

Harikrishnan R., Mohan L., Shivdas A. Green Consumers Purchase Intentions and Sustainable Consumption of Organic Food Products: A Conceptual Framework for the Indian Middle-Class Market. In: El Khoury, R. (eds) Technology-Driven Business Innovation. Studies in Systems, Decision and Control, vol 223. 2024. Springer, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-51997-0_30

Krarup S., & Russell C.S. Environment, Information and Consumer Behaviour. Edward Elgar Publishing. 2005.

Alam M.N., Ogiemwonyi O., Hago Ibrahim E., Azizan N.A., Hashim F., & Hossain M.S. Understanding Consumer Environmental Ethics and the Willingness to Use Green Products. SAGE Open. 2023. No. 13(1). DOI: https://doi.org/10.1177/21582440221149727

Dobrovolska K., Kalyna V., Kovalchuk C., Kravchyk Yu. (2017) Osoblyvosti marketynhu orhanichnoi produktsii [Peculiarities of marketing organic products]. Visnyk KhNU. no. 6. Available at: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekon/pdfbase/2017/2017_6_1/jrn/pdf/19.pdf

Official website of the European Commission on organic production. Available at: http://www.ec.europa.eu/agriculture/organic

Sokol L. M., Stefanovska T. R., Pidlisniuk V. V. (2008) Ekolohichne (orhanichne) zemlerobstvo – skladova staloho silskoho hospodarstva [Ecological (organic) farming – a component of sustainable agriculture]. Ekolohichna bezpeka. no. 3-4. pp. 102–109.

Orhanik v Ukraini / Federatsiia orhanichnoho rukhu Ukrainy [Organic in Ukraine / Federation of the Organic Movement of Ukraine]. Available at: http://organic.com.ua/uk/homepage/2010-01-26-13-42-29

Sadchenko O. V. (2024) Konverhentsiia marketynhu v umovakh staloho rozvytku na prykladi pidpryiemnytstva orhanichnykh dobryv [Marketing convergence in the context of sustainable development using the example of organic fertilizer entrepreneurship]. Stalyi rozvytok ekonomiky. no. 3. pp. 87–93. Available at: https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/1001/959

Uma K. A (2017) Conceptual study on green marketing towards organic products. JMSRR. International Journal of Management and Social Science Research Review. vol-1, issue 37, pp. 112–118.

Bahorka M. O., Kadyrus I. H. (2021) Uprovadzhennia marketynhovoi kontseptsii upravlinnia v praktychnu diialnist ahrarnykh pidpryiemstv [Implementation of the marketing concept of management in the practical activity of agrarian enterprises]. Naukovo-vyrobnychyi zhurnal «Derzhava ta rehiony», no. 1 (118), рр. 42–47. Available at: http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/4902

Kernasiuk Yu. Problemy y perspektyvy vitchyznianoi industrii na rynku mineralnykh dobryv [Problems and prospects of the domestic mineral fertilizer industry market]. Available at: https://agro-business.com.ua/agro/ekonomichnyi-hektar/item/29182-problemy-i-perspektyvy-vitchyznianoi-industrii-ta-rynku-mineralnykh-dobryv.html

Martin D., Schouten J. (2014) Sustainable Marketing. First Edition. Pearson Education Limited, 247 p.

Korchevskyi M. Shcho take marketynh staloho rozvytku: vyznachennia ta stratehii z prykladamy [What is sustainable marketing: definition and strategies with examples]. Available at: https://claspo.io/ua/blog/what-is-sustainable-marketing-definition-and-strategies-with-examples/

Koberniuk S. O. (2019) Rozvytok ahrarnoho marketynhu v Ukraini [Development of agricultural marketing in Ukraine]. Ekonomika ta derzhava, no. 5, pp. 45–48. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2019.5.45

Harikrishnan R., Mohan L., Shivdas A. (2024) Green Consumers Purchase Intentions and Sustainable Consumption of Organic Food Products: A Conceptual Framework for the Indian Middle-Class Market. In: El Khoury, R. (eds) Technology-Driven Business Innovation. Studies in Systems, Decision and Control, vol 223. Springer, Cham. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-51997-0_30

Krarup S., & Russell C. S. (2005) Environment, Information and Consumer Behaviour. Edward Elgar Publishing.

Alam M. N., Ogiemwonyi O., Hago Ibrahim E., Azizan N. A., Hashim F., & Hossain M. S. (2023) Understanding Consumer Environmental Ethics and the Willingness to Use Green Products. SAGE Open, no. 13(1). DOI: https://doi.org/10.1177/21582440221149727

Переглядів статті: 6
Завантажень PDF: 5
Опубліковано
2024-11-29
Як цитувати
Ларіна, Я., & Нагорна, О. (2024). СТАЛИЙ МАРКЕТИНГ: СУТНІСТЬ ТА МОЖЛИВОСТІ У РОЗВИТКУ РИНКУ ОРГАНІЧНИХ ДОБРИВ В УКРАЇНІ. Київський економічний науковий журнал, (7), 83-89. https://doi.org/10.32782/2786-765X/2024-7-12