НАПРЯМКИ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
У статті обґрунтовано, що в умовах економічної невизначеності та постійних технологічних змін надзвичайно важливо розробити раціональну схему вибору напрямків інноваційного розвитку, яка поєднувала б стратегічне бачення, оцінку наявних ресурсів, а також зовнішні виклики та можливості. Запропоновано алгоритм вибору напряму інноваційного розвитку підприємства та визначено, що він має базуватися на багатофакторному аналізі та логічно структурованій схемі. Етапами вибору напряму інноваційного розвитку підприємства визначено наступні: діагностика внутрішнього середовища, аналіз зовнішнього середовища, формування інноваційних цілей, генерація та опис можливих напрямів, багатокритеріальна оцінка альтернатив, вибір оптимального варіанту, розробка плану впровадження. Розкрито інструменти стратегічного аналізу, що використовуються для діагностики внутрішнього середовища та запропоновано методику розрахунку інтегрального показника внутрішньої інноваційної спроможності підприємства. Умотивовано, що ефективними інструментами аналізу зовнішнього середовища є PESTEL-аналіз та ринковий аналіз, а також рекомендовано застосовувати індекс зовнішнього впливу. З метою більш поглибленого аналізу пропонується використання матриці факторного впливу. Аргументовано, що визначення інноваційних цілей дає змогу сформулювати стратегічні орієнтири для інноваційної діяльності, а генерація та опис можливих напрямів - інноваційні ідеї та проекти з потенціалом для реалізації. Подано узагальнену схему логіки вибору інноваційного напрямку та матрицю оцінки напрямів інноваційного розвитку підприємства. Кожен напрямок інноваційної діяльності оцінювався за чотирма основними критеріями: відповідність стратегії підприємства, рівень ресурсного забезпечення, очікувана економічна ефективність, рівень ризику. Відповідно до проведених розрахунків, найвищу інтегральну оцінку отримав напрям впровадження ІТ-рішень.
Посилання
StratNav. (2024). 25 Best strategic planning tools for 2024. URL: https://www.stratnavapp.com/Articles/strategic-planning-tools
Grant R. M. (2016). Contemporary strategy analysis: Text and cases edition. John Wiley & Sons.
Helms, M., Nixon, J. (2010). Exploring SWOT analysis – where are we now?: A review of academic research from the last decade. Journal of Strategy and Management, 3, 215–251. DOI: https://doi.org/10.1108/17554251011064837
Altomonte L. (2024). The best SWOT analysis software of 2024. Safety Culture. URL: https://safetyculture.com/app/swot-analysis-software/
Гарастовська А., Пєтухова О. Формування маркетингових стратегій розвитку підприємств молочної галузі за допомогою SWOT-аналізу та PEST-аналізу. Економіка та суспільство. 2023. № 57. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-56
Багорка М. О., Кадирус І. Г., Юрченко Н. І. Дослідження та аналіз факторів середовища підприємства. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2022. № 1 (4). DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2022-4-04-02
Корнієнко Т., Подзігун С., Пачева Н. Маркетингова стратегія інноваційного розвитку підприємств. Економіка та суспільство. 2023. № 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-85
StratNav. (2024). 25 Best strategic planning tools for 2024. Available at: https://www.stratnavapp.com/Articles/strategic-planning-tools
Grant R.M. (2016). Contemporary strategy analysis: Text and cases edition. John Wiley & Sons.
Helms, M., Nixon, J. (2010). Exploring SWOT analysis – where are we now?: A review of academic research from the last decade. Journal of Strategy and Management, 3, 215–251. DOI: https://doi.org/10.1108/17554251011064837
Altomonte L. (2024). The best SWOT analysis software of 2024. Safety Culture. Available at: https://safetyculture.com/app/swot-analysis-software/
Harastovska A., Pietukhova O. (2023). Formuvannia marketynhovykh stratehii rozvytku pidpryiemstv molochnoi haluzi za dopomohoiu SWOT-analizu ta PEST-analizu [Formation of marketing strategies for the development of dairy enterprises using SWOT analysis and PEST analysis]. Ekonomika ta suspilstvo. № 57. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-56
Bahorka M. O., Kadyrus I. H., Yurchenko N. I. (2022). Doslidzhennia ta analiz faktoriv seredovyshcha pidpryiemstva [Research and analysis of enterprise environmental factors]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia. № 1 (4). DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2022-4-04-02
Korniienko T., Podzihun S., Pacheva N. (2023). Marketynhova stratehiia innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstv [Pacheva N. Marketing strategy for innovative development of enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo. № 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-85