JUSTIFICATION AND PREPARATION OF COMPANY DEVELOPMENT STRATEGY UNDER CONDITIONS OF INSTABILITY
Abstract
Objective. This study investigates the substantive content of the definition of “strategy” for a business entity in the context of external environmental uncertainty. Results. It establishes that a development strategy should be based on an effective balance between the resource potential of the business entity and the possibilities for utilizing this potential to meet solvent market demand. This necessitates the creation of a roadmap that includes planned economic growth indicators, scalability opportunities, and development prospects, essentially constituting the business development strategy. It is demonstrated that strategy has become an integral component of business management in most market economies. It acts as a resultant driver encompassing a set of defining decisions that reflect strategic directions for utilizing resource potential, implementing the company’s mission, and generating competitive advantages in target markets. A three-dimensional matrix is proposed for formulating and selecting a business development strategy considering external environmental risk levels, strategic advantages, and strategic alternatives. This matrix considers the attractiveness of the external environment, strategic competencies aimed at strategy formulation and implementation with the available resource potential. Evaluation of each indicator is recommended for all possible choice options and assessment of strategy effectiveness. This approach should consider the primary directions of business activity, future development prospects, market position, growth potential within the target market, and the creation of conditions for entering new markets, aligning with European standards. Practical significance. The conclusions focus on the objective necessity for business entities to adapt to contemporary turbulent changes in the external environment. It highlights that the choice of a development strategy depends on numerous factors, including technological and production potential, resource availability, specifics of internal and external investment sources, dynamic economic growth opportunities amidst current realities, including the aftermath of russia's aggressive war and the reconstruction of the national economy according to European standards, considering global challenges and increasing competition.
References
Ansoff I. Strategic management: Classic edition. London and Basingstoke : Macmillan, 2007. 251 p.
Porter M. The Five Competitive Forces That Shape Strategy. Harvard Business Review. 2008. No 1. P. 78–93.
Rumelt R.P. Good strategy/bad strategy: The difference and why it matters. Strategic Direction. 2012. Vol. 28. No. 8. DOI: https://doi.org/10.1108/sd.2012.05628haa.002
Thompson A.A., Peteraf M.A., Gamble J.E., Strickland III A.J. Crafting and Executing Strategy. The Quest for Competitive Advantage: Concepts and Cases. Boston : McGraw-Hill Learning Solutions, 2009. 401 p.
Артеменко Л.П., Гук О.В., Жигалкевич Ж.М. Реалізація стратегії розвитку підприємства: синергічний підхід. Інвестиції: практика і досвід. 2009. № 19. С. 12–14.
Гудзь О.І. Стратегія розвитку підприємства: сутність та класифікація. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 18. С. 346–348.
Жихарєва В.В., Савельєва Т.М. Формування стратегії розвитку підприємства в умовах невизначеності. Економіка і суспільство. 2017. Вип. 9. С. 423–427.
Київська школа економіки. Збитки, завдані українському бізнесу внаслідок російської агресії. 2023. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zbitki-zavdani-ukrayinskomu-biznesu-vnaslidok-rosiyskoyi-agresiyi-otsinyuyutsya-v-13-mlrd/
Лещенко М.М. Формування стратегії у міжнародному бізнесі. Вісник Черкаського державного технологічного університету. 2010. № 25. С. 78–81.
Ревуцька А.О, Смолій Л.В. Особливості формування стратегії розвитку підприємств в умовах невизначеності. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2018. Вип. 2 (13). С. 129–134.
Семенча І.Є, Гордієнко С.О. Формування стратегії розвитку бізнесу з урахуванням умов воєнної економіки України. Економічний простір. 2022. № 181. С. 143–150.
Страшинська Л.В. Теоретико-методологічні підходи до класифікації стратегій суб’єктів господарювання на ринку. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2013. Вип. 21. С. 59–67.
Холод С.Б., Грушевський С.В., Куянова О.Ю. Удосконалення структури підприємства і системи управління щодо реалізації стратегії розвитку. Вісник економічної науки України. 2014. № 2. С. 163–165.
Шавшин О.С. Стратегія інноваційного розвитку підприємства. Міжнародний науковий журнал “Інтернаука”. 2017. № 3 (2). С. 167–171.
Юрій Е.О., Луцик І.Б. Особливості формування стратегії розвитку підприємств в умовах невизначеності зовнішнього середовища. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2013. Вип. 13. С. 131–134.
Ansoff I. (2007) Strategic management: Classic edition. London and Basingstoke: Macmillan.
Porter M. (2008) The Five Competitive Forces That Shape Strategy. Harvard Business Review, no 1, pp. 78–93.
Rumelt R. P. (2012) Good strategy/bad strategy: The difference and why it matters. Strategic Direction, vol. 28, no. 8. DOI: https://doi.org/10.1108/sd.2012.05628haa.002
Thompson A. A., Peteraf M. A., Gamble J. E., Strickland III A. J. (2009) Crafting and Executing Strategy. The Quest for Competitive Advantage: Concepts and Cases. Boston: McGraw-Hill Learning Solutions.
Artemenko L. P., Huk O. V., Zhyhalkevych Zh. M. (2009) Realizatsiia stratehii rozvytku pidpryiemstva: synerhichnyi pidkhid [Implementation of enterprise development strategy: synergistic approach]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practise and experience, vol. 19, pp. 12–14.
Hudz O. I. (2018) Stratehiia rozvytku pidpryiemstva: sutnist ta klasyfikatsiia [Enterprise development strategy: essence and classification]. Ekonomika i suspilstvo – Economy and Society, vol. 18, pp. 346–348.
Zhykharieva V. V., Savelieva T. M. (2017) Formuvannia stratehii rozvytku pidpryiemstva v umovakh nevyznachenosti [Formation of the enterprise development strategy under uncertainty]. Ekonomika i suspilstvo – Economy and Society, vol. 9, pp. 423–427.
Kyiv school of economics. Zbytky, zavdani ukrainskomu biznesu vnaslidok rosiiskoi ahresii [The damage to the Ukrainian business sector caused by the Russian aggression]. (2023). Available at: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zbitki-zavdani-ukrayinskomu-biznesu-vnaslidok-rosiyskoyi-agresiyi-otsinyuyutsya-v-13-mlrd/
Leshchenko M. M. (2010) Formuvannia stratehii u mizhnarodnomu biznesi [Formation of strategy in international business]. Visnyk Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu – Bulletin of Cherkasy State Technological University, no. 25, pp. 78–81.
Revutska A. O, Smolii L. V. (2018) Osoblyvosti formuvannia stratehii rozvytku pidpryiemstv v umovakh nevyznachenosti [Features of forming the strategy of development of enterprises in conditions of uncertainty]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia – Eastern Europe: economics, business, and management, vol. 2 (13), pp. 129–134.
Semencha I. Ie, Hordiienko S. O. (2022) Formuvannia stratehii rozvytku biznesu z urakhuvanniam umov voiennoi ekonomiky Ukrainy [Formulation of a business strategy taking into account the conditions of the military economy of Ukraine]. Ekonomichnyi prostir – Economic spase, no 181, pp.143–150.
Strashynska L. V. (2013) Teoretyko-metodolohichni pidkhody do klasyfikatsii stratehii subiektiv hospodariuvannia na rynku [Theoretical and Methodological Approaches to the Classification of Business Strategies in the Market]. Naukowyi Chasopys Dragomanov Ukrainian State University, vol. 21, pp. 59–67.
Kholod S. B., Hrushevskyi S. V., Kuianova O. Iu. (2014) Udoskonalennia struktury pidpryiemstva i systemy upravlinnia shchodo realizatsii stratehii rozvytku [Improvement of the organizational structure and management system for the implementation of the development strategy]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy – Herald of the Economic Sciences of Ukraine, no 2, pp. 163–165.
Shavshyn O. S. (2017) Stratehiia innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstva [Strategy of innovative development of the enterprise]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal “Internauka” – International scientific journal “Internauka”, no. 3 (2), pp. 167–171.
Yurii E. O., Lutsyk I. B. (2013) Osoblyvosti formuvannia stratehii rozvytku pidpryiemstv v umovakh nevyznachenosti zovnishnoho seredovyshcha [Features of the development strategy of enterprises in an uncertain environment]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu – International Humanitarian University Herald, vol. 13, pp. 131–134.