ОБҐРУНТУВАННЯ ТА ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ КОМПАНІЇ В УМОВАХ НЕСТАБІЛЬНОСТІ

  • Г.О. Швиданенко Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана https://orcid.org/0000-0001-6737-7935
  • Г.О. Швиданенко Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана https://orcid.org/0009-0009-4783-1024
Ключові слова: стратегія, стратегія розвитку, нестабільне середовище, невизначеність, стратегічне планування, стратегічне середовище, інвестиційний клімат

Анотація

У статті проведено дослідження змістовного наповнення дефініції «стратегія» суб'єкта господарювання в умовах невизначеності зовнішнього середовища. Доведено, що стратегія є результуючим драйвером із сукупністю визначальних рішень, які відображають стратегічні напрями використання ресурсного потенціалу, інструментарій реалізації місії підприємства, цінності, засади генерування конкурентних переваг. Запропонована тримірна матриця формування і вибору стратегії розвитку бізнес-організації з урахуванням рівня ризикованості зовнішнього середовища, стратегічних переваг і стратегічних альтернатив. Визначено, що вибір стратегії розвитку підприємств залежить від чисельних чинників, а особливо від можливостей економічного зростання в умовах ліквідації руйнацій агресивної війни росії та відновлення вітчизняної економіки за європейськими стандартами з урахуванням глобальних викликів.

Посилання

Ansoff I. Strategic management: Classic edition. London and Basingstoke : Macmillan, 2007. 251 p.

Porter M. The Five Competitive Forces That Shape Strategy. Harvard Business Review. 2008. No 1. P. 78–93.

Rumelt R.P. Good strategy/bad strategy: The difference and why it matters. Strategic Direction. 2012. Vol. 28. No. 8. DOI: https://doi.org/10.1108/sd.2012.05628haa.002

Thompson A.A., Peteraf M.A., Gamble J.E., Strickland III A.J. Crafting and Executing Strategy. The Quest for Competitive Advantage: Concepts and Cases. Boston : McGraw-Hill Learning Solutions, 2009. 401 p.

Артеменко Л.П., Гук О.В., Жигалкевич Ж.М. Реалізація стратегії розвитку підприємства: синергічний підхід. Інвестиції: практика і досвід. 2009. № 19. С. 12–14.

Гудзь О.І. Стратегія розвитку підприємства: сутність та класифікація. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 18. С. 346–348.

Жихарєва В.В., Савельєва Т.М. Формування стратегії розвитку підприємства в умовах невизначеності. Економіка і суспільство. 2017. Вип. 9. С. 423–427.

Київська школа економіки. Збитки, завдані українському бізнесу внаслідок російської агресії. 2023. URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zbitki-zavdani-ukrayinskomu-biznesu-vnaslidok-rosiyskoyi-agresiyi-otsinyuyutsya-v-13-mlrd/

Лещенко М.М. Формування стратегії у міжнародному бізнесі. Вісник Черкаського державного технологічного університету. 2010. № 25. С. 78–81.

Ревуцька А.О, Смолій Л.В. Особливості формування стратегії розвитку підприємств в умовах невизначеності. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2018. Вип. 2 (13). С. 129–134.

Семенча І.Є, Гордієнко С.О. Формування стратегії розвитку бізнесу з урахуванням умов воєнної економіки України. Економічний простір. 2022. № 181. С. 143–150.

Страшинська Л.В. Теоретико-методологічні підходи до класифікації стратегій суб’єктів господарювання на ринку. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2013. Вип. 21. С. 59–67.

Холод С.Б., Грушевський С.В., Куянова О.Ю. Удосконалення структури підприємства і системи управління щодо реалізації стратегії розвитку. Вісник економічної науки України. 2014. № 2. С. 163–165.

Шавшин О.С. Стратегія інноваційного розвитку підприємства. Міжнародний науковий журнал “Інтернаука”. 2017. № 3 (2). С. 167–171.

Юрій Е.О., Луцик І.Б. Особливості формування стратегії розвитку підприємств в умовах невизначеності зовнішнього середовища. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2013. Вип. 13. С. 131–134.

Ansoff I. (2007) Strategic management: Classic edition. London and Basingstoke: Macmillan.

Porter M. (2008) The Five Competitive Forces That Shape Strategy. Harvard Business Review, no 1, pp. 78–93.

Rumelt R. P. (2012) Good strategy/bad strategy: The difference and why it matters. Strategic Direction, vol. 28, no. 8. DOI: https://doi.org/10.1108/sd.2012.05628haa.002

Thompson A. A., Peteraf M. A., Gamble J. E., Strickland III A. J. (2009) Crafting and Executing Strategy. The Quest for Competitive Advantage: Concepts and Cases. Boston: McGraw-Hill Learning Solutions.

Artemenko L. P., Huk O. V., Zhyhalkevych Zh. M. (2009) Realizatsiia stratehii rozvytku pidpryiemstva: synerhichnyi pidkhid [Implementation of enterprise development strategy: synergistic approach]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practise and experience, vol. 19, pp. 12–14.

Hudz O. I. (2018) Stratehiia rozvytku pidpryiemstva: sutnist ta klasyfikatsiia [Enterprise development strategy: essence and classification]. Ekonomika i suspilstvo – Economy and Society, vol. 18, pp. 346–348.

Zhykharieva V. V., Savelieva T. M. (2017) Formuvannia stratehii rozvytku pidpryiemstva v umovakh nevyznachenosti [Formation of the enterprise development strategy under uncertainty]. Ekonomika i suspilstvo – Economy and Society, vol. 9, pp. 423–427.

Kyiv school of economics. Zbytky, zavdani ukrainskomu biznesu vnaslidok rosiiskoi ahresii [The damage to the Ukrainian business sector caused by the Russian aggression]. (2023). Available at: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zbitki-zavdani-ukrayinskomu-biznesu-vnaslidok-rosiyskoyi-agresiyi-otsinyuyutsya-v-13-mlrd/

Leshchenko M. M. (2010) Formuvannia stratehii u mizhnarodnomu biznesi [Formation of strategy in international business]. Visnyk Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu – Bulletin of Cherkasy State Technological University, no. 25, pp. 78–81.

Revutska A. O, Smolii L. V. (2018) Osoblyvosti formuvannia stratehii rozvytku pidpryiemstv v umovakh nevyznachenosti [Features of forming the strategy of development of enterprises in conditions of uncertainty]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia – Eastern Europe: economics, business, and management, vol. 2 (13), pp. 129–134.

Semencha I. Ie, Hordiienko S. O. (2022) Formuvannia stratehii rozvytku biznesu z urakhuvanniam umov voiennoi ekonomiky Ukrainy [Formulation of a business strategy taking into account the conditions of the military economy of Ukraine]. Ekonomichnyi prostir – Economic spase, no 181, pp.143–150.

Strashynska L. V. (2013) Teoretyko-metodolohichni pidkhody do klasyfikatsii stratehii subiektiv hospodariuvannia na rynku [Theoretical and Methodological Approaches to the Classification of Business Strategies in the Market]. Naukowyi Chasopys Dragomanov Ukrainian State University, vol. 21, pp. 59–67.

Kholod S. B., Hrushevskyi S. V., Kuianova O. Iu. (2014) Udoskonalennia struktury pidpryiemstva i systemy upravlinnia shchodo realizatsii stratehii rozvytku [Improvement of the organizational structure and management system for the implementation of the development strategy]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy – Herald of the Economic Sciences of Ukraine, no 2, pp. 163–165.

Shavshyn O. S. (2017) Stratehiia innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstva [Strategy of innovative development of the enterprise]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal “Internauka” – International scientific journal “Internauka”, no. 3 (2), pp. 167–171.

Yurii E. O., Lutsyk I. B. (2013) Osoblyvosti formuvannia stratehii rozvytku pidpryiemstv v umovakh nevyznachenosti zovnishnoho seredovyshcha [Features of the development strategy of enterprises in an uncertain environment]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu – International Humanitarian University Herald, vol. 13, pp. 131–134.

Переглядів статті: 20
Завантажень PDF: 9
Опубліковано
2024-10-02
Як цитувати
Швиданенко, Г., & Швиданенко, Г. (2024). ОБҐРУНТУВАННЯ ТА ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ КОМПАНІЇ В УМОВАХ НЕСТАБІЛЬНОСТІ. Київський економічний науковий журнал, (6), 146-153. https://doi.org/10.32782/2786-765X/2024-6-20