DIGITAL MARKETING STRATEGY FOR IT STARTUPS: CRITICAL STAGES OF DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION

Keywords: digital marketing strategy, IT startup, financing, target audience, competitor analysis

Abstract

A well-developed and presented digital marketing strategy for an IT startup plays a crucial role in finding investors. Any idea, even the most promising, needs an appropriate presentation to increase investors' interest in the project. But even with self-financing without the involvement of investors, a clear and balanced digital marketing strategy is a vital tool for success. It allows businesses to gain competitive advantages by focusing activities on priority areas and consistently using selected tools to implement ideas. The work aims to study the features and determine the critical stages of developing and implementing a digital marketing strategy for IT startups. The research used statistical analysis, structural-logical analysis, descriptive analysis, and synthesis methods. The study results emphasise the importance of forming a clear digital marketing strategy for IT startups. The work described the main funding options for startups in the context of their advantages and disadvantages, which affect the formation of their marketing strategy. Essential features of startup marketing are revealed, including the need to attract investors and expand the client base, constant testing and analysis of the idea, and analysis of metrics. Factors influencing the formation of the marketing strategy of IT startups were identified: the dynamism of the IT sphere, frequent innovations, a significant level of competition and short product life cycles. As a result of the analysis, an approach to determining the critical stages of forming and implementing a digital marketing strategy for IT startups was proposed. Among the main stages, the following are defined: conducting a market and target audience analysis, setting goals using the SMART method, determining the main promotion channels, forming a content plan, choosing essential tools, testing, adjusting, scaling, and transforming. The obtained results may be helpful for persons seeking to introduce a start-up in the IT field, given the possibility of using the proposed approach to forming a digital marketing strategy for these subjects in practice.

References

Вербицька А.В., Бабаченко Л.В., Лисенко І.В. Роль соціальних мереж в інбаунд маркетинговій стратегії для стартапів. Академічні візії. 2023. № 17. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/243 (дата звернення: 20.09.2024).

Verbytska A. Advantages of social media marketing as a lead generation channel for startups. Scientific View: Economics and Management. 2022. No. 2 (78). P. 72–78. DOI: https://doi.org/10.32836/2521-666X/2022-78-11 (дата звернення: 20.09.2024).

The influence of online marketing on start-ups / Garg S. et al. International journal of health sciences. 2022. Vol. 6, No. S5. P. 5414–5427. DOI: https://doi.org/10.53730/ijhs.v6nS5.9827 (дата звернення: 20.09.2024).

Patil A.S., Navalgund N.R., Mahantshetti S. Digital marketing adoption by start-ups and SMEs. SDMIMD Journal of Management. 2022. Vol. 13. P. 47–51. DOI: https://doi.org/10.18311/sdmimd/2022/29677 (дата звернення: 20.09.2024).

Distribution of VC-funded startups worldwide in 2022, by industry and deal count. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/882615/startups-worldwide-by-industry/ (дата звернення: 20.09.2024).

Сак Т.В. Маркетинг стартапу: особливості, цифрові інструменти та канали просування. Маркетинг і цифрові технології. 2023. № 7 (1). С. 107–119. DOI: https://doi.org/10.15276/mdt.7.1.2023.8 (дата звернення: 20.09.2024).

Фукс К.В. Особливості маркетингу стартапу крізь його життєвий цикл. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2023. № 2 (39). DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.39-8 (дата звернення: 20.09.2024).

Богданов В. Етапи формування маркетингової стратегії IT-підприємств. Економіка та суспільство. 2023. № 58. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-56 (дата звернення: 20.09.2024).

Формування стратегії цифрового маркетингу в умовах висококонкурентного середовища / Далик В. та ін. Академічні візії. 2023. № 19. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7952329 (дата звернення: 20.09.2024).

Шмиглюк Є.Г. Інструменти цифрового маркетингу в діяльності стартап-компаній. Бізнес-аналітика в управлінні зовнішньоекономічною діяльністю: матеріали ХІ Міжнародної науково-практичної конференції (1 березня 2024 р.). Київ, 2024. С. 172–175. URL: http://nasoa.edu.ua/event/11-mizhnarodna-konferentsiya-biznes-analitika-upravlinni-zovnishnoekonomichnoyu-diyalnistyu/ (дата звернення: 20.09.2024).

Хоменко І.О., Горобінська І.В., Брага О.В. Світовий досвід оподаткування в IT індустрії та startup. Розвиток ринку фінансових послуг в умовах становлення цифрової економіки : колективна монографія / за заг. ред. д-ра екон. наук, проф. М.В. Дубини. Чернігів : НУ «Чернігівська політехніка», 2022. C. 23–36.

Хоменко І.О., Горобінська І.В., Сорока А. В. Основні тренди та сучасні інструменти застосування системи digital-маркетингу в підприємництві та start up. Маркетинг у підприємництві, біржовій діяльності та торгівлі в smart суспільстві: управлінський, інноваційний та методичний виміри: колективна монографія / За наук. ред. І.В. Перевозової. Львів: Видавець Кошовий Б.-П.О., 2023. С. 29–49.

Lysenko I.V., Verbytska A.V., Babachenko L.V. Marketing innovations in the development of enterprise product policy. Актуальні питання у сучасній науці (Серія Економіка): журнал. 2023. № 8(14) 2023. С. 17–30.

Бабаченко Л.В., Вербицька А.В., Лисенко І.В. Товарна інноваційна політика як складова маркетингової діяльності компаній на ринках B2C та B2B. Електронний науково-практичний журнал «Інфраструктура ринку». 2023. № 73. С. 36–40.

Кичко І.І., Панченко М. Теоретико-економічні підходи до визначення змісту та перспектив реалізації інноваційно-інвестиційного потенціалу в Україні. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2021. № 3 (27). С. 19–28.

Кичко І.І., Панченко М.М. Управління інноваційною інфраструктурою в контексті стимулювання розвитку інноваційно-інвестиційного потенціалу в Україні. Економічний простір. 2022. № 177. С. 40–46. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/177-7

Verbytska A. V., Babachenko L. V., & Lysenko I. V. (2023) Rol sotsialnykh merezh v inbaund marketynhovii stratehii dlia startapiv [The role of social networks in inbound marketing strategy for startups]. Akademichni vizii – Academic Visions, vol. 17. Available at: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/243 (accessed September 20, 2024). (in Ukrainian)

Verbytska A. (2022) Advantages of social media marketing as a lead generation channel for startups. Scientific View: Economics and Management, vol. 2(78), pp. 72–78. DOI: https://doi.org/10.32836/2521-666X/2022-78-11 (accessed September 20, 2024).

Garg S., Asif S., Yadav S., & Kaushik T. (2022) The influence of online marketing on start-ups. International Journal of Health Sciences, vol. 6(S5), pp. 5414–5427. DOI: https://doi.org/10.53730/ijhs.v6nS5.9827 (accessed September 20, 2024).

Patil A.S., Navalgund N.R., Mahantshetti S. (2022) Digital Marketing Adoption by Start-Ups and SMEs. SDMIMD Journal of Management, vol. 13, pp. 47–51. DOI: https://doi.org/10.18311/sdmimd/2022/29677 (accessed September 20, 2024).

Statista. (2024) Distribution of VC-funded startups worldwide in 2022, by industry and deal count. Available at: https://www.statista.com/statistics/882615/startups-worldwide-by-industry/ (accessed September 20, 2024)

Sak T. V. (2023) Marketynh startapu: osoblyvosti, tsyfrovi instrumenty ta kanaly prosuvannia [Startup marketing: features, digital tools and promotion channels]. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii – Marketing and digital technologies, vol. 7(1), pp. 107–119. DOI: https://doi.org/10.15276/mdt.7.1.2023.8 (accessed September 20, 2024). (in Ukrainian)

Fuks K. V. (2023) Osoblyvosti marketynhu startapu kriz yoho zhyttievyi tsykl [Peculiarities of startup marketing during its life cycle]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia – Eastern Europe: Economy, Business and Management, vol. 2(39). DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.39-8 (accessed September 20, 2024). (in Ukrainian)

Bohdanov V. (2023) Etapy formuvannia marketynhovoi stratehii IT-pidpryiemstv [Stages of formation of the marketing strategy of IT enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 58. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-56 (accessed September 20, 2024). (in Ukrainian)

Dalyk V., Prodeus O., Fedoryha Z., & Babii S. (2023) Formuvannia stratehii tsyfrovoho marketynhu v umovakh vysokokonkurentnoho seredovyshcha [Formation of a digital marketing strategy in a highly competitive environment]. Akademichni vizii – Academic Visions, vol. 19. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7952329 (accessed September 20, 2024). (in Ukrainian)

Shmyhliuk Ye. H. (2024) Instrumenty tsyfrovoho marketynhu v diialnosti startap-kompanii [Digital marketing tools in the activities of startup companies]. Biznes-analityka v upravlinni zovnishnoekonomichnoiu diialnistiu: Materialy KhI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (March 1st, 2024). pp. 172–175. URL: http://nasoa.edu.ua/event/11-mizhnarodna-konferentsiya-biznes-analitika-upravlinni-zovnishnoekonomichnoyu-diyalnistyu/ (accessed September 20, 2024). (in Ukrainian)

Khomenko I. O., Horobinska I. V., Braha O. V. (2022) Svitovyi dosvid opodatkuvannia v IT industrii ta startup. Rozvytok rynku finansovykh posluh v umovakh stanovlennia tsyfrovoi ekonomiky : kolektyvna monohrafiia / za zah. red. d-ra ekon. nauk, prof. M. V. Dubyny. Chernihiv: NU «Chernihivska politekhnika», pp. 23–36. (accessed September 20, 2024). (in Ukrainian)

Khomenko I. O., Horobinska I. V., Soroka A. V. (2023) Osnovni trendy ta suchasni instrumenty zastosuvannia systemy digital-marketynhu v pidpryiemnytstvi ta start up. Marketynh u pidpryiemnytstvi, birzhovii diialnosti ta torhivli v smart suspilstvi: upravlinskyi, innovatsiinyi ta metodychnyi vymiry: kolektyvna monohrafiia / Za nauk. red. I. V. Perevozovoi. Lviv: Vydavets Koshovyi B.-P.O., pp. 29–49. (accessed September 20, 2024) (in Ukrainian)

Lysenko I. V., Verbytska A. V., Babachenko L. V. (2023) Marketing innovations in the development of enterprise product policy. «Aktualni pytannia u suchasnii nautsi (Seriia Ekonomika)»: zhurnal. no. 8(14) 2023. pp. 17–30.

Babachenko L. V., Verbytska A. V., Lysenko I. V. (2023) Tovarna innovatsiina polityka yak skladova marketynhovoi diialnosti kompanii na rynkakh B2C ta B2B. Elektronnyi naukovo-praktychnyi zhurnal «Infrastruktura rynku». no. 73. pp. 36–40. (accessed September 20, 2024). (in Ukrainian)

Kychko I. I., Panchenko M. (2021) Teoretyko-ekonomichni pidkhody do vyznachennia zmistu ta perspektyv realizatsii innovatsiino-investytsiinoho potentsialu v Ukraini. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia. no. 3 (27). pp. 19–28.

Kychko I. I., Panchenko M. M. (2022) Upravlinnia innovatsiinoiu infrastrukturoiu v konteksti stymuliuvannia rozvytku innovatsiino-investytsiinoho potentsialu v Ukraini. Ekonomichnyi prostir. no. 177. pp. 40–46. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/177-7

Article views: 10
PDF Downloads: 6
Published
2024-11-29
How to Cite
Verbytska, A., Khomenko, I., Babachenko, L., & Lysenko, I. (2024). DIGITAL MARKETING STRATEGY FOR IT STARTUPS: CRITICAL STAGES OF DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION. Kyiv Economic Scientific Journal, (7), 36-43. https://doi.org/10.32782/2786-765X/2024-7-5
Section
SCIENTIFIC ARTICLES