MARKETING DIGITAL STRATEGY OF SERVICES DEVELOPMENT

Keywords: marketing, digital strategy, digital marketing, service, digital economy

Abstract

Objective. The article discusses the theoretical foundations of digital strategy formation at the current stage of development of the digital economy. It is established that digital communication through Internet channels and digital media outside the Network ensures the promotion of goods and services to the market. The author reveals the essence of the concept of «digital marketing», which allows reaching online and offline consumers who use tablets, mobile phones, play games, download applications, and the concept of «digital strategy», which is developed on the basis of analytical data that allow drawing accurate conclusions about the effectiveness of various promotion channels. The author identifies the stages of developing a digital strategy by using various channels of choice: e-mail, influencer marketing; social networks; display or display advertising; search engine marketing; video games; video advertising; infographics. One of the ideas for gaining consumer loyalty and brand recognition is the company's creation of groups for people (voluntary associations based on interests), which would allow forming, developing and deepening people's knowledge of a certain type of activity, turning them into a target audience. The purpose of the article is to formulate proposals for the development of a digital strategy for clubs operating on the Ukrainian market, with the aim of informing and increasing the loyalty of the target audience. Methods. It was found that one of the channels of digital marketing is mobile applications, which are in demand among the population. In order to check the feasibility of implementing the idea of an informational and advertising application for clubs using an analytical method, the need of clubs and their target audience to find information about the activities of circles was investigated. The author analyzes the ratio of clubs registered in Ukraine and Germany through the Google search engine. Results. According to the study, it can be argued that enterprises such as clubs, sports sections, etc. need a platform to spread awareness of their activities among the target audience. The author proposes a digital strategy for informing and attracting customers by creating a mobile application with similar functionality as marketplaces and combining it with the social network Instagram. Scientific novelty. The concept of «digital strategy» has gained further development. Digital strategy is a direction that involves the formation of new differentiated opportunities for the development of brands using digital technologies. Practical significance. Such an application should become a worthy competitor to the Google Maps search engine, SEO search engine, and targeted advertising on social networks such as Instagram in the field of advertising and dissemination of information about the activities of cultural and creative groups, both in the Ukrainian market and in the markets of other countries, such as Germany.

References

Базалієва Л., Сіренко І. Цифрові канали та інструменти digital маркетингу. InterConf. 2020. № 37. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/interconf/article/view/6837 (дата звернення 19.05.2023)

Белянська О.О., Огерчук Ю.В. Соціальні мережі та бізнес: значимість, переваги та проблеми. Економіка та суспільство. 2021. Вип. № 32. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-70

Венгер Є. І. Digital-маркетинг: cучасні тренди та переваги. Маркетинг. 2017. Вип. IV (68). С. 205–213.

Виноградова О.В., Недопако Н.М. Digital маркетинг: еволюція розвитку в Україні. Економічний вісник НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2021. № 18. С. 103–108.

Гарматюк О.В. Використання діджитал-маркетингу у комплексі просування. Економіка та суспільство. 2021. Вип. № 25. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-25-3

Марчук О.О. Цифровий маркетинг як інноваційний інструмент управління. Економіка і суспільство. 2018. Вип. № 17. С. 296–299 DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-17-43

Мірошник М.В., Стрюк Л.О., Копица Д.О. Цифровий маркетинг як середовище інтерактивних технологій digital-реклами. БізнесІнформ. 2020. № 5. С. 503–510.

Мушка Д. Бондаренко В. Сутність та еволюція digital-маркетингу. Євроінтеграція України та економічна безпека держави: збірник наук. праць. Вип. 1 (26), 2021. С. 201–207.

Роль SEO та впізнаваності бренду. Інтернет форум Ranktracker. URL: http://surl.li/hivph (дата звернення 20.05.2023)

Рябов І.Б., Шевкопляс І.М. Особливості та сучасні тенденції застосування системи digital-маркетингу на підприємстві. Ефективна економіка. 2020. № 12. URL: http://ir.stu.cn.ua/handle/123456789/20626 (дата звернення 20.05.2023)

Савицька Н.Л., Чміль Г.Л. Нова парадигма маркетингу в умовах цифрової трансформації економіки. Вісник Сумського національного аграрного університету. 2020. Вип. 2 (84). С. 81–87. DOI: https://doi.org/10.32845/bsnau.2020.2.13

Слободяник А.М., Могилевська О.Ю., Романова Л.В., Салькова І. Ю. Digital-маркетинг: теорія і практика: навч. посіб. / за. заг. ред. Слободяник А.М., Могилевська О.Ю., Романова Л.В., Салькова І.Ю. Київ : КиМУ, 2022. 228 с.

Список державних учбових закладів України. URL: http://surl.li/hivqi (дата звернення 10.05.2023)

Список Verein в Німеччині. URL: http://surl.li/heiuu (дата звернення 08.05.2023)

Статистика мобільних додатків 2021: популярність завантажень, тренди. URL: http://surl.li/hivqk (дата звернення 17.05.2023)

Ціни на створення сайту 2023. URL: https://ifish.com.ua/ua/tsini-na-sajt/ (дата звернення 17.05.2023)

Яцюк Д.В. Цифровий маркетинг: майбутнє маркетингових комунікацій в брендингу. Інвестиції: практика та досвід. 2015. № 7. С. 70–74.

Simon Kemp. Digital 2021: the latest insights into the ‘State of digital’. URL: http://surl.li/hivqo (дата звернення 17.05.2023)

Bazaliieva L., Sirenko I. (2020) Tsyfrovi kanaly ta instrumenty digital marketynhu [Digital channels and digital marketing tools]. InterConf, No. 37. Available at: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/interconf/article/view/6837 (accessed: 19.05.2023)

Belianska O.O., Oherchuk Yu.V. (2021) Sotsialni merezhi ta biznes: znachymist, perevahy ta problemy [Social Networks and Business: Significance, Benefits and Challenges]. Ekonomika ta suspilstvo. No. 32. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-70

Venher Ye. I. (2017) Digital-marketynh: cuchasni trendy ta perevahy [Digital marketing: current trends and advantages]. Marketynh. Vol. IV (68), p. 205–213. Available at: http://chtei-knteu.cv.ua/herald_en/content/download/archive/2017/v4/22.pdf

Vynohradova O.V., Nedopako N.M. (2021) Digital marketynh: evoliutsiia rozvytku v Ukraini [Digital marketing: evolution of development in Ukraine]. Ekonomichnyi visnyk NTUU «Kyivskyi politekhnichnyi instytut». No. 18, p. 103–108.

Harmatiuk O.V. (2021) Vykorystannia didzhytal-marketynhu u kompleksi prosuvannia [Use of digital marketing in the promotion complex]. Ekonomika ta suspilstvo. No. 25. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-25-3

Marchuk O.O. (2018) Tsyfrovyi marketynh yak inovatsiinyi instrument upravlinnia [Digital marketing as an innovative management tool]. Ekonomika i suspilstvo. No. 17, p. 296–299. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-17-43

Miroshnyk M.V., Striuk L.O., Kopytsa D.O. (2020) Tsyfrovyi marketynh yak seredovyshche interaktyvnykh tekhnolohii digital reklamy [Digital marketing as an environment of interactive digital advertising technologies]. BiznesInform. No. 5, p. 503–510

Mushka D. Bondarenko V. (2021) Sutnist ta evoliutsiia digital-marketynhu [The essence and evolution of digital marketing]. Yevrointehratsiia Ukrainy ta ekonomichna bezpeka derzhavy: zbirnyk nauk. prats. No. 1 (26), p. 201–207

Rol SEO ta vpiznavanosti brendu [The role of SEO and brand awareness]. Available at: http://surl.li/hivph (accessed: 20.05.2023)

Riabov I.B., Shevkoplias I.M. (2020) Osoblyvosti ta suchasni tendentsii zastosuvannia systemy digital-marketynhu na pidpryiemstvi [Peculiarities and modern trends of using the digital marketing system at the enterprise]. Efektyvna ekonomika. No. 12. Available at: http://ir.stu.cn.ua/handle/123456789/20626 (accessed: 20.05.2023)

Savytska N.L., Chmil H.L. (2020) Nova paradyhma marketynhu v umovakh tsyfrovoi transformatsii ekonomiky [A new paradigm of marketing in the conditions of digital transformation of the economy]. Visnyk Sumskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. No. 2 (84), p. 81–87. DOI: https://doi.org/10.32845/bsnau.2020.2.13

Slobodianyk A.M., Mohylevska O.Yu., Romanova L.V., Salkova I.Yu. (2022) Digital-marketynh: teoriia i praktyka [Digital marketing: theory and practice]: navch. posib. / za. zah. red. Slobodianyk A.M., Mohylevska O.Yu., Romanova L. V., Salkova I. Yu. Kyiv: KyMU. 228 p.

. Spysok derzhavnykh uchbovykh zakladiv Ukrainy [List of public educational institutions of Ukraine]. Available at: http://surl.li/hivqi (accessed: 10.05.2023)

Spysok Verein v Nimechchyni [Liste der Vereens in Deutschland]. URL: http://surl.li/heiuu (Accessed: 08.05.2023) [in German]

Statystyka mobilnykh dodatkiv 2021: populiarnist zavantazhen, trendy [Mobile application statistics 2021: download popularity, trends]. Forum All Retail. Available at: http://surl.li/hivqk (Accessed: 17.05.2023)

Tsiny na stvorennia saitu 2023 [Prices for creating a website in 2023]. Available at: https://ifish.com.ua/ua/tsini-na-sajt/ (accessed: 17.05.2023)

Yatsiuk D.V. (2015) Tsyfrovyi marketynh: maibutnie marketynhovykh komunikatsii v brendynhu [Digital Marketing: The Future of Marketing Communications in Branding]. Investytsii: praktyka ta dosvid, No. 7, p. 70–74.

Simon Kemp. Digital 2021: the latest insights into the ‘State of digital. We are social. Available at: http://surl.li/hivqo (accessed 17.05.2023) [in English]

Article views: 265
PDF Downloads: 200
Published
2023-06-30
How to Cite
Kapinus, L., Shylina, V., & Leleka, O. (2023). MARKETING DIGITAL STRATEGY OF SERVICES DEVELOPMENT. Kyiv Economic Scientific Journal, (1), 15-21. https://doi.org/10.32782/2786-765X/2023-1-2
Section
SCIENTIFIC ARTICLES