БАЗОВІ АСПЕКТИ УПРАВЛІННЯ РИНКОВОЮ ПОЛІТИКОЮ ПІДПРИЄМСТВА В КОНТЕКСТІ МАРКЕТИНГУ
Анотація
Формування та реалізація ринкової політики підприємства у сучасних умовах нестабільності глобального оточення існування суб’єктів господарювання здійснюється за допомогою різноманітного інструментарію. У дослідженні зроблено акцент на маркетингових інструментах, домінуюча роль яких аргументована сутнісною близькістю маркетингу як такого (що ототожнюється з ринковою діяльністю) та ринкової політики (що забезпечує здійснення цієї діяльності). Методологічною основою маркетингового інструментарію визначено маркетинговий аналіз, що дозволяє вивчати потреби ринку для максимального задоволення потреб споживачів та забезпечення умов максимізації прибутку від підприємницької діяльності, а загалом проводити дослідження по всьому комплексу предметних областей маркетингу господарюючого суб'єкта. Моделі ринкової поведінки підприємства та відповідні їм пріоритети ринкової політики послідовно взаємопов'язані між собою. Це зумовлюється логікою дії закону діалектики про перехід кількісних змін до якісних, якому підпорядковується розвиток споживчого ринку. Каталізаторами зазначеного переходу виступають детермінанти формування та реалізації ринкової політики. Формування та реалізація ринкової політики підприємства громадського харчування здійснюється за допомогою різноманітного інструментарію. У дослідженні зроблено акцент на маркетингових інструментах, домінуюча роль яких аргументована сутнісною близькістю маркетингу як такого (що ототожнюється з ринковою діяльністю) та ринкової політики (що забезпечує здійснення цієї діяльності). Позначено, що пріоритетною моделлю ринкової поведінки підприємства визначається модель, орієнтована на споживача, що трансформує отримання прибутку з мети діяльності підприємства в результаті задоволення потреб споживачів. Це означає, що суто економічні процеси набувають соціальної спрямованості, а ринкова поведінка підприємства видозмінюється на адресну, персоніфіковану взаємодію з конкретними представниками цільового споживчого контингенту. У такому типі ринкової політики виникає якісно нове ставлення до споживача як найціннішого для підприємства активу, що викликає обґрунтоване зростання споживчої лояльності, довіри та прихильності до підприємства та, як наслідок, гарантує йому стабільне зростання продажу та прибутку. Моделі ринкової поведінки підприємства та відповідні їм пріоритети ринкової політики послідовно взаємопов'язані між собою. Це зумовлюється логікою дії закону діалектики про перехід кількісних змін до якісних, якому підпорядковується розвиток споживчого ринку.
Посилання
Bahorka M., Ustik T., Kvasova L. Selection and implementation alternatives for the marketing strategy of enterprise management. Green, Blue and Digital Economy Journal. 2024. Vol. 5, № 1. pp. 1-8. DOI: https://doi.org/10.30525/2661-5169/2024-1-1
Mogylevska O., Slobodyanyk A., Danilevska-Zhugunisova O. Kliuchovi aspekty tsinoutvorennia yak element marketynhovoi polityky pidpryiemstva [Key aspects of pricing as an element of enterprise marketing policy]. Ekonomichnyi analiz – Economic Analysis. 2022. T. 32, № 2. S. 140-145. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2022.02.140
Tkachenko V. Formation of marketing management system of the enterprise. Baltic Journal of Economic Studies. 2017. Vol. 3, № 5. pp. 208-213. DOI: http://dx.doi.org/10.30525/2256-0742/2017-3-5-208-213
Romano C., Ratnatunga J. The role of marketing: its impact on small enterprise research. European journal of marketing. 1995. Volume 29, Issue 7. pp. 9-30. DOI: https://doi.org/10.1108/03090569510094982
Krasnyak O.Р. Sales policy in the enterprise marketing system: monograph. Primedia eLaunch, Boston, USA. 2022. 218-252 р.
Carson D., Cromie S. Marketing planning in small enterprises: a model and some empirical evidence. Journal of Marketing Management. 1989. Volume 5, Issue 1. pp. 33-49. DOI: https://doi.org/10.1080/0267257X.1989.9964086
Lohosha R.V. Conceptual bases of development of management of marketing activity of agrarian enterprises: monograph. Primedia eLaunch, Boston, USA. 2022. 297-319 р.
Abuselidze G., Talavyria M., Vyshnivska B., Bondarenko L., Makedon H., Kniazieva T., Salkova I. The economic mechanism of marketing activity management of food enterprises. E3S web of conferences. 2023. Vol. 371, Art. № 05002. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202337105002
Zeithaml C.P., Zeithaml V.A. Environmental management: revising the marketing perspective. Journal of marketing. 1984. Volume 48, Issue 2. pp. 46-53. DOI: https://doi.org/10.1177/002224298404800204
Cavusgil S.T., Zou S. Marketing strategy-performance relationship: an investigation of the empirical link in export market ventures. Journal of marketing. 1994. Volume 58, Issue 1. pp. 1-21. DOI: https://doi.org/10.1177/002224299405800101
Hunt Sh.D. A general theory of business marketing: RA theory, Alderson, the ISBM framework, and the IMP theoretical structure. Industrial Marketing Management. 2013. Volume 42, Issue 3. pp. 283-293. DOI: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2013.02.002

