БРЕНДИНГ АГРОЛОГІСТИЧНИХ ЦЕНТРІВ ТА ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ ТА РИЗИКУ

Ключові слова: логістичний центр, агробізнес, агрологістика, логістичний ланцюг, цифрова трансформація, брендинг логістичного центру, стратегічний маркетинг

Анотація

У статті здійснено ґрунтовний аналіз сучасних підходів до розвитку агрологістичних центрів в умовах цифрової трансформації аграрного сектору України та загальноєвропейських тенденцій. Висвітлено організаційні моделі центрів, їхню роль у формуванні ефективних ланцюгів постачання агропродукції та створенні конкурентних переваг для учасників ринку. Охарактеризовано основні типи центрів – вертикально інтегровані холдинги, кооперативи, децентралізовані структури – та їхню здатність оптимізувати витрати, підвищувати якість логістичних послуг і сервісу. Особливу увагу приділено впровадженню цифрових технологій, CRM-систем і онлайн-інструментів для управління, аналітики та маркетингу. Систематизовано досвід України й ЄС, визначено шляхи адаптації кращих практик.

Посилання

Лихолат, С. М., Миськів, О. М. Сутність агрологістики та її сучасний стан в Україні. Академічні візії. 2022. № 14. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.10122569

Кифяк В. Цифрові аграрні технології: зміст та основні види. Науковий вісник Полісся. 2025. № 1(30). С. 33–50. DOI: https://doi.org/10.25140/2410-9576-2025-1(30)-33-50

Корман І. Маркетингове дослідження каналів розподілу. Економіка та суспільство. 2021. № 29. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-29

Кривошей О. В. Методи оцінки ефективності витрат на маркетингові дослідження в агробізнесі: обліковий та аналітичний підходи. Український економічний часопис. 2024. № 7. С. 40–47. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8273/2024-7-6

Кустріч, Л. Агрологістичні хаби як невід’ємна складова розвитку аграрного сектору України. Економіка та суспільство. 2022. № 39. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-14

Лазебник В. Маркетингові дослідження у сфері агробізнесу: нові виклики. Collection of Scientific Papers «ΛΌГOΣ». 2025. № 3. С. 36-42. DOI: https://doi.org/10.36074/logos-14.02.2025.006

Музика П.М., Гончаренко Л.В., Соломонко Д.О. Концепція мультифункціонального розвитку сільських територій регіону. Науковий вісник Львівського національного університету ветеринарної медицини та біотехнологій імені С.З. Ґжицького. 2020. № 22(95). С. 10–14. DOI: https://doi.org/10.32718/nvlvet-e9502

Петренко О. Інтеграція цифрових технологій у маркетингову стратегію аграрних підприємств. Економіка та суспільство. 2024. № 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-127

Саусь В.С. Сучасні тренди розвитку логістичної інфраструктури аграрного ринку ЄС. Сталий розвиток економіки. 2025. № 4(55). С. 628–633. DOI: https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-55-85

Устік Т.В. Управління маркетинговою діяльністю у сфері агробізнесу: стратегічний вимір. Вісник Східноєвропейського університету економіки і менеджменту. 2024. Випуск 2 (32). С. 288-301. URL: https://visnyksura.com.ua/uk/ebooks/2024-2-32

Вініченко, І., Васильєв, С., Помазан, Л.. Особливості та оптимізація логістичних систем сільськогосподарських підприємств. Економіка та суспільство. 2023. № 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-72

Finger R. Digital innovations for sustainable and resilient agricultural systems. European Review of Agricultural Economics. 2023. № 50(4). P. 1277–1309. DOI: https://doi.org/10.1093/erae/jbad021

Aghazadeh H, Beheshti Jazan Abadi E, Zandi F. Branding advantage of agri-food companies in competitive export markets: a resource-based theory. British Food Journal. 2022. Vol. 124(7). P. 2039–2060. DOI: https://doi.org/10.1108/BFJ-08-2021-0952

Remondino M., Zanin A. Logistics and Agri-Food: Digitization to Increase Competitive Advantage and Sustainability. Literature Review and the Case of Italy. Sustainability. 2022. Vol. 14 (2), 787. DOI: https://doi.org/10.3390/su14020787

Swagemakers P., Schermer M., Domínguez García M.D., Milone P., Ventura F. To what extent do brands contribute to sustainability transition in agricultural production practices? Lessons from three European case studies. Ecological Economics. 2021. Vol. 189. P. 1-8. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2021.107179

Kukk M., Põder A., Viira A.-H. The role of public policies in the digitalisation of the agri-food sector: A systematic review. NJAS – Wageningen Journal of Life Sciences. 2022. № 94(1). P. 217–248. DOI: https://doi.org/10.1080/27685241.2022.2147870

Klerkx L., Jakku E., Labarthe P. A review of social science on digital agriculture, smart farming and Agriculture 4.0: New contributions and a future research agenda. NJAS – Wageningen Journal of Life Sciences. 2019. Vol. 90–91(1). P. 1-16. DOI: https://doi.org/10.1016/j.njas.2019.100315

Jorge-Vázquez J., Chivite-Cebolla M.P., Salinas-Ramos F. The Digitalization of the European Agri-Food Cooperative Sector. Determining Factors to Embrace Information and Communication Technologies. Agriculture. 2021. № 6 (11). DOI: https://doi.org/10.3390/agriculture11060514

Ehlers M.-H., Finger R., El Benni N., Gocht A., Sørensen C.A.G., Gusset M., Pfeifer C., Poppe K., Regan Á., Rose D.C., Wolfert S., Huber R. Scenarios for European agricultural policymaking in the era of digitalisation. Agricultural Systems. 2022. Vol. 196. DOI: https://doi.org/10.1016/j.agsy.2021.103318

Lykholat, S. M., & Myskiv, O. M. (2022). Sutnist ahrologistyky ta yii suchasnyi stan v Ukraini [The essence of agrologistics and its current state in Ukraine]. Akademichni vizii – Academic Visions, vol. 14. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.10122569

Kyfiak, V. (2025). Tsyfrovi ahrarni tekhnolohii: zmist ta osnovni vydy [Digital agricultural technologies: Content and main types]. Naukovyi visnyk Polissia – Scientific Bulletin of Polissia, vol. 1(30), pp. 33–50. DOI: https://doi.org/10.25140/2410-9576-2025-1(30)-33-50

Korman, I. (2021). Marketynhove doslidzhennia kanaliv rozpodilu [Marketing research of distribution channels]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 29. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-29

Kryvoshei, O. V. (2024). Metody otsinky efektyvnosti vytrat na marketynhovi doslidzhennia v ahrobiznesi: oblikovyi ta analitychnyi pidkhody [Methods for assessing the cost-effectiveness of marketing research in agribusiness: Accounting and analytical approaches]. Ukrainskyi ekonomichnyi chasopys – Ukrainian Economic Journal, vol. 7, pp. 40–47. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8273/2024-7-6

Kustrich, L. (2022). Ahrolohistychni khaby yak nevidiemna skladova rozvytku ahrarnoho sektoru Ukrainy [Agrologistics hubs as an integral component of Ukraine’s agricultural sector development]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 39. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-14

Lazebnyk, V. (2025). Marketynhovi doslidzhennia u sferi ahrobiznesu: novi vyklyky [Marketing research in agribusiness: New challenges]. Collection of Scientific Papers «ΛΌΓOΣ», vol. 3, pp. 36–42. DOI: https://doi.org/10.36074/logos-14.02.2025.006

Muzyka, P. M., Honcharenko, L. V., & Solomonko, D. O. (2020). Kontseptsiia multyfunktsionalnoho rozvytku silskykh terytorii rehionu [Concept of multifunctional development of rural areas of the region]. Naukovyi visnyk Lvivskoho natsionalnoho universytetu veterynarnoi medytsyny ta biotekhnolohii imeni S. Z. Gzhytskoho – Scientific Bulletin of the Lviv National University of Veterinary Medicine and Biotechnology named after S. Z. Gzhytskyi, vol. 22(95), pp. 10–14. DOI: https://doi.org/10.32718/nvlvet-e9502

Petrenko, O. (2024). Intehratsiia tsyfrovykh tekhnolohii u marketynhovu stratehiiu ahrarnykh pidpryiemstv [Integration of digital technologies into the marketing strategy of agricultural enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 65. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-127

Saus, V. S. (2025). Suchasni trendy rozvytku lohistychnoi infrastruktury ahrarnoho rynku YeS [Current trends in the development of the EU agrarian market logistics infrastructure]. Stalyi rozvytok ekonomiky – Sustainable Development of the Economy, vol. 4(55), pp. 628–633. DOI: https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-55-85

Ustik, T. V. (2024). Upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu u sferi ahrobiznesu: stratehichnyi vymir [Managing marketing activities in agribusiness: A strategic dimension]. Visnyk Skhidnoievropeiskoho universytetu ekonomiky i menedzhmentu – Bulletin of the East European University of Economics and Management, vol. 2(32), pp. 288–301. DOI: https://visnyksura.com.ua/uk/ebooks/2024-2-32

Vinichenko, I., Vasyliev, S., & Pomazan, L. (2023). Osoblyvosti ta optymizatsiia lohistychnykh system silskohospodarskykh pidpryiemstv [Features and optimization of logistics systems of agricultural enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-72

Finger, R. (2023). Digital innovations for sustainable and resilient agricultural systems. European Review of Agricultural Economics, vol. 50(4), pp. 1277–1309. DOI: https://doi.org/10.1093/erae/jbad021

Aghazadeh, H., Beheshti Jazan Abadi, E., & Zandi, F. (2022). Branding advantage of agri-food companies in competitive export markets: A resource-based theory. British Food Journal, vol. 124(7), pp. 2039–2060. DOI: https://doi.org/10.1108/BFJ-08-2021-0952

Remondino, M., & Zanin, A. (2022). Logistics and agri-food: Digitization to increase competitive advantage and sustainability. Literature review and the case of Italy. Sustainability, vol. 14(2), pp. 787. DOI: https://doi.org/10.3390/su14020787

Swagemakers, P., Schermer, M., Domínguez García, M. D., Milone, P., & Ventura, F. (2021). To what extent do brands contribute to sustainability transition in agricultural production practices? Lessons from three European case studies. Ecological Economics, vol. 189, pp. 1-8. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2021.107179

Kukk, M., Põder, A., & Viira, A.-H. (2022). The role of public policies in the digitalisation of the agri-food sector: A systematic review. NJAS – Wageningen Journal of Life Sciences, vol. 94(1), pp. 217–248. DOI: https://doi.org/10.1080/27685241.2022.2147870

Klerkx, L., Jakku, E., & Labarthe, P. (2019). A review of social science on digital agriculture, smart farming and Agriculture 4.0: New contributions and a future research agenda. NJAS – Wageningen Journal of Life Sciences, vol. 90–91, pp. 1-16. DOI: https://doi.org/10.1016/j.njas.2019.100315

Jorge-Vázquez, J., Chivite-Cebolla, M. P., & Salinas-Ramos, F. (2021). The digitalization of the European agri-food cooperative sector: Determining factors to embrace information and communication technologies. Agriculture, vol. 6(11). DOI: https://doi.org/10.3390/agriculture11060514

Ehlers, M.-H., Finger, R., El Benni, N., Gocht, A., Sørensen, C. A. G., Gusset, M., Pfeifer, C., Poppe, K., Regan, Á., Rose, D. C., Wolfert, S., & Huber, R. (2022). Scenarios for European agricultural policymaking in the era of digitalisation. Agricultural Systems, vol. 196. DOI: https://doi.org/10.1016/j.agsy.2021.103318

##article.numberofviews## 7
##article.numberofdownloads## 3
Опубліковано
2025-10-31
Як цитувати
Устік, Т., & Білошапка, Ю. (2025). БРЕНДИНГ АГРОЛОГІСТИЧНИХ ЦЕНТРІВ ТА ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ ТА РИЗИКУ. Київський економічний науковий журнал, (11), 272-281. https://doi.org/10.32782/2786-765X/2025-11-34