ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ ЯК КЛЮЧОВИЙ ЕЛЕМЕНТ ТЕХНОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ ЛЮДСЬКИМИ РЕСУРСАМИ В УМОВАХ СУЧАСНОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: цифрові інструменти, управління людськими ресурсами, цифрова трансформація, діджиталізація, цифровий університет, штучний інтелект

Анотація

Стаття присвячена комплексному дослідженню цифрових інструментів як ключового елемента технології управління людськими ресурсами в умовах сучасної трансформації закладів вищої освіти. Обґрунтовується, що впровадження інноваційних HR-рішень стає стратегічним чинником інституційного розвитку університетів, забезпечуючи не лише оптимізацію адміністративних процедур, а й створення адаптивного, гнучкого та інноваційно орієнтованого освітнього середовища. Особливу увагу приділено інтеграції таких технологій, як аналітика на основі штучного інтелекту, імерсивні середовища (VR/AR), цифрові аватари та чат-боти, інтегровані HR-платформи, системи самообслуговування співробітників і електронний документообіг. Показано, що їх використання забезпечує автоматизацію рутинних операцій, персоналізацію траєкторій професійного розвитку, підвищення продуктивності та залученості персоналу до стратегічних процесів. У дослідженні підкреслюється, що цифрова трансформація у сфері управління людськими ресурсами має розглядатися як багатовимірний процес, що поєднує технологічний, організаційний і комунікаційний виміри. Їх синергія формує єдину цифрову екосистему університету, у межах якої підвищується ефективність роботи співробітників, посилюється прозорість управління та прискорюється ухвалення рішень. Разом із тим впровадження цифрових інструментів супроводжується низкою викликів: складнощами сумісності нових платформ із застарілою IT-інфраструктурою, загрозами інформаційній безпеці, необхідністю формування високого рівня цифрових компетентностей у науково-педагогічного та адміністративного персоналу. Результати дослідження свідчать, що стратегічна інтеграція цифрових HR-рішень у систему управління дозволяє університетам посилити конкурентні переваги, розширити можливості міжнародної співпраці та забезпечити адаптивність до динамічних глобальних змін. Підкреслюється, що цифрові технології в управлінні персоналом виходять за межі автоматизації, стаючи каталізаторами інституційної стійкості, інноваційності та довгострокового розвитку. Практичне значення роботи полягає у можливості використання отриманих результатів для розробки стратегій цифровізації HR-процесів, спрямованих на підвищення ефективності та конкурентоспроможності університетів. Зроблено висновок, що подальші дослідження мають бути зосереджені на створенні методик оцінювання ефективності цифрових HR-інструментів, розробленні моделей їх оптимальної інтеграції та аналізі довгострокового впливу на гнучкість, залученість і результативність персоналу. Отримані результати мають як теоретичну, так і практичну значущість та сприяють розширенню наукової дискусії щодо формування цифрового університету як соціотехнологічного інституту майбутнього.

Посилання

The Business Research Company. (2025) EdTech and smart classrooms: Global market report. Available at: https://www.thebusinessresearchcompany.com/report/edtech-and-smart-classrooms-global-market-report (accessed August 13, 2025)

Kortemeyer G., Dittmann-Domenichini N., Merki C. (2025) Attending lectures in person, hybrid or online at a technical university: How do students choose after the pandemic, and what about the outcome? Discover Education, 4 (1), p. 94. DOI: https://doi.org/10.1007/s44217-025-00500-y

Kozhyna A. (2022) Reducing poverty, inequality and social exclusion in European countries: Based on inclusive approaches to economic development. Economics and Management of the National Economy, The Crisis of National Models of Economic System, pp. 29–32. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-269-2-7

Williamson B., Eynon R., Potter J. (2020) Pandemic politics, pedagogies and practices: Digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology, 45 (2), pp. 107–114. DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641

Khomenko O. O., Paustovska M. V., Onyshchuk I. A. (2024) Vplyv interaktyvnykh tekhnolohii na protses navchannia i rozvytok zdobuvachiv vyshchoi osvity [The impact of interactive technologies on the learning process and development of higher education students]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii – Scientific innovations and advanced technologies, 5 (33), pp. 1222–1231. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231

Dushchenko O. (2021) Suchasnyi stan tsyfrovoi transformatsii osvity [The current state of digital transformation of education]. Fizyko-matematychna osvita – Physical and mathematical education, 28 (2), pp. 40–45. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2021-028-2-007

Verina N., Titko J. (2019) Digital transformation: Conceptual framework. In Contemporary Issues in Business, Management and Economics Engineering, pp. 719–727. DOI: https://doi.org/10.3846/cibmee.2019.073

Kubiv S. I., Bobro N. S., Lopushnyak G. S., Lenher Y. I., Kozhyna A. (2020) Innovative potential in European countries: Analytical and legal aspects. International Journal of Economics and Business Administration, 8 (2), pp. 250–264. DOI: https://doi.org/10.35808/ijeba/457

Lopuschnyak H. N., Chala O., Poplavska O. (2021) Socio-economic determinants of the ecosystem of sustainable development of Ukraine. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 915 (1), pp. 1–9. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012019

Bobro N., Hyshchuk R., Strunhar A., Bukovskyi O., Alekseiko V. (2024) Exploring the role of AI in shaping future marketing strategies: Evaluations and outlooks. Amazonia Investiga, 13 (80), pp. 43–53. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2024.80.08.4

Aydin O., Karaarslan E., Narin N. G. (2024) Artificial intelligence, VR, AR and metaverse technologies for human resources management. arXiv preprint arXiv:2406.15383. DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.2406.15383

Bobro N. S. (2024) Tsyfrova platforma yak suchasna orhanizatsiina innovatsiia [Digital platform as a modern organizational innovation]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: Practice and Experience, 1, pp. 63–66. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2024.1.63

Springs Apps. (2024) How universities use chatbots in 2024. Available at: https://springsapps.com/knowledge/how-universities-use-chatbots-in-2024#:~:text=application%20process,content%20with%20the%20school%E2%80%99s%20psychiatrists (accessed August 14, 2025)

The Straits Times. (2024) More AI chatbots for NTU, NUS to answer questions, boost efficiency and cut errors. Available at: https://www.straitstimes.com/tech/more-ai-chatbots-for-ntu-nus-to-answer-questions-boost-efficiency-and-cut-errors (accessed August 12, 2025)

HR Daily Advisor. (2024) Zoom CEO proposes AI-created digital clones for work meetings. Available at: https://hrdailyadvisor.com/2024/07/12/zoom-ceo-proposes-ai-created-digital-clones-for-work-meetings/#:~:text=Zoom%20CEO%20Proposes%20AI,avatar%20of%20the%20employee (accessed August 14, 2025)

University of British Columbia. (2024) Welcome to Workday. Available at: https://hr.ubc.ca/working-ubc/welcome-workday#:~:text=Workday%20Knowledge%20Base (accessed August 11, 2025)

UNLEASH. (2020) A deep dive into digital HR and employee experience. Available at: https://www.unleash.ai/employee-experience-and-engagement/a-deep-dive-into-digital-hr-and-employee-experience/ (accessed August 11, 2025)

ETH Zurich. (2024) ETH introduces electronic signatures. Available at: https://ethz.ch/staffnet/en/news-and-events/internal-news/archive/2024/10/eth-introduces-electronic-signatures.html#:~:text=As%20part%20of%20its%20efforts,and%20speeding%20up%20HR%20processes (accessed August 12, 2025)

Huynh T. T., Pham M., Luc H. N. (2025) Leveraging digital human resource management to optimize organizational performance in Vietnam. Humanities and Social Sciences Communications, 12, p. 802. DOI: https://doi.org/10.1057/s41599-025-05113-2

Global Growth Insights. (2025) Human resource (HR) technology market. Available at: https://www.globalgrowthinsights.com/market-reports/human-resource-hr-technology-market-110205#:~:text=,Integration%20Issues (accessed August 12, 2025)

The Business Research Company. EdTech and smart classrooms: Global market report. 2025. URL: https://www.thebusinessresearchcompany.com/report/edtech-and-smart-classrooms-global-market-report (дата звернення: 13.08.2025).

Kortemeyer G., Dittmann-Domenichini N., Merki C. Attending lectures in person, hybrid or online at a technical university: How do students choose after the pandemic, and what about the outcome? Discover Education. 2025. Vol. 4. No. 1. P. 94. DOI: https://doi.org/10.1007/s44217-025-00500-y

Kozhyna A. Reducing poverty, inequality and social exclusion in European countries: Based on inclusive approaches to economic development. Economics and Management of the National Economy. The Crisis of National Models of Economic System. 2022. P. 29–32. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-269-2-7

Williamson B., Eynon R., Potter J. Pandemic politics, pedagogies and practices: Digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology. 2020. Vol. 45. No. 2. P. 107–114. DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641

Хоменко О. О., Паустовська М. В., Онищук І. А. Вплив інтерактивних технологій на процес навчання і розвиток здобувачів вищої освіти. Наукові інновації та передові технології. 2024. № 5 (33). С. 1222–1231. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231

Душченко О. Сучасний стан цифрової трансформації освіти. Фізико-математична освіта. 2021. № 28 (2). С. 40–45. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2021-028-2-007

Verina N., Titko J. Digital transformation: Conceptual framework. Contemporary Issues in Business, Management and Economics Engineering. 2019. P. 719–727. DOI: https://doi.org/10.3846/cibmee.2019.073

Kubiv S. I., Bobro N. S., Lopushnyak G. S., Lenher Y. I., Kozhyna A. Innovative potential in European countries: analytical and legal aspects. International Journal of Economics and Business Administration. 2020. Vol. 8. No. 2. P. 250–264. DOI: https://doi.org/10.35808/ijeba/457

Lopuschnyak H. N., Chala O., Poplavska O. Socio-economic determinants of the ecosystem of sustainable development of Ukraine. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. 2021. Vol. 915 (1). P. 1–9. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012019

Bobro N., Hyshchuk R., Strunhar A., Bukovskyi O., Alekseiko V. Exploring the role of AI in shaping future marketing strategies: Evaluations and outlooks. Amazonia Investiga. 2024. Vol. 13. No. 80. P. 43–53. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2024.80.08.4

Aydin O., Karaarslan E., Narin N. G. Artificial intelligence, VR, AR and metaverse technologies for human resources management. arXiv preprint arXiv:2406.15383. 2024. DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.2406.15383

Бобро Н. С. Цифрова платформа як сучасна організаційна інновація. Інвестиції: практика та досвід. 2024. № 1. С. 63–66. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2024.1.63

Springs Apps. How universities use chatbots in 2024. 2024. URL: https://springsapps.com/knowledge/how-universities-use-chatbots-in-2024#:~:text=application%20process,content%20with%20the%20school%E2%80%99s%20psychiatrists (дата звернення: 14.08.2025).

The Straits Times. More AI chatbots for NTU, NUS to answer questions, boost efficiency and cut errors. 2024. URL: https://www.straitstimes.com/tech/more-ai-chatbots-for-ntu-nus-to-answer-questions-boost-efficiency-and-cut-errors (дата звернення: 12.08.2025).

HR Daily Advisor. Zoom CEO proposes AI-created digital clones for work meetings. 2024. URL: https://hrdailyadvisor.com/2024/07/12/zoom-ceo-proposes-ai-created-digital-clones-for-work-meetings/#:~:text=Zoom%20CEO%20Proposes%20AI,avatar%20of%20the%20employee (дата звернення: 14.08.2025).

University of British Columbia. Welcome to Workday. 2024. URL: https://hr.ubc.ca/working-ubc/welcome-workday#:~:text=Workday%20Knowledge%20Base (дата звернення: 11.08.2025).

UNLEASH. A deep dive into digital HR and employee experience. 2020. URL: https://www.unleash.ai/employee-experience-and-engagement/a-deep-dive-into-digital-hr-and-employee-experience/ (дата звернення: 11.08.2025).

ETH Zurich. ETH introduces electronic signatures. 2024. URL: https://ethz.ch/staffnet/en/news-and-events/internal-news/archive/2024/10/eth-introduces-electronic-signatures.html#:~:text=As%20part%20of%20its%20efforts,and%20speeding%20up%20HR%20processes (дата звернення: 12.08.2025).

Huynh T. T., Pham M., Luc H. N. Leveraging digital human resource management to optimize organizational performance in Vietnam. Humanities and Social Sciences Communications. 2025. Vol. 12. P. 802. DOI: https://doi.org/10.1057/s41599-025-05113-2

Global Growth Insights. Human resource (HR) technology market. 2025. URL: https://www.globalgrowthinsights.com/market-reports/human-resource-hr-technology-market-110205#:~:text=,Integration%20Issues (дата звернення: 12.08.2025).

##article.numberofviews## 8
##article.numberofdownloads## 3
Опубліковано
2025-10-31
Як цитувати
Бобро, Н. (2025). ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ ЯК КЛЮЧОВИЙ ЕЛЕМЕНТ ТЕХНОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ ЛЮДСЬКИМИ РЕСУРСАМИ В УМОВАХ СУЧАСНОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Київський економічний науковий журнал, (11), 38-44. https://doi.org/10.32782/2786-765X/2025-11-5