СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГУ ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ У ВИРОБНИЧО-ТОРГІВЕЛЬНИХ ЛАНЦЮГАХ НА РИНКУ ПОСІВНОГО МАТЕРІАЛУ
Анотація
Сучасна економічна ситуація в Україні вимагає від сільськогосподарських виробників перегляду стратегій управління, оскільки для досягнення успіху їм необхідно бути максимально активними на ринку та задовольняти потреби споживачів. Одним із способів досягнення цього є вивчення та ефективне використання різних методів і стратегій збуту сільськогосподарської продукції на основі впровадження маркетингових концепцій. Метою цього дослідження є вивчення сучасних концепцій маркетингу та особливостей їх використання у виробничо-торговельних ланцюгах на ринку посівного матеріалу. Встановлено, що сучасний розвиток маркетингу на ринку насіння характеризується поступовим переходом від підходу, орієнтованого на продаж, до підходу, орієнтованого на побудову взаємовигідних відносин між учасниками ринку, що відповідає концепції партнерського маркетингу або маркетингу відносин. Така концепція є важливою і максимально придатною для розвитку ланцюга створення вартості на українському ринку насіння. Адже маркетинг для сільськогосподарських підприємств охоплює не тільки продаж товарів і послуг; він включає різноманітні заходи, пов'язані з глибоким аналізом ринку, розвитком асортименту, рекламними кампаніями, стимулюванням збуту, організацією, управлінням і контролем. Сучасні маркетингові концепції важливі для розвитку виробничо-торговельних ланцюгів на ринку насіння в Україні. Вони дозволяють підприємствам адаптуватися до нових умов, включаючи перехід до цифрової економіки та Індустрії 4.0. Одним із ключових засобів у межах імплементації сучасної концепції взаємовідносин у процесі формування виробничо-збутових ланцюгів є цифровий маркетинг, який надає можливості для ефективного просування товарів і послуг за допомогою цифрових інструментів і скорочення витрат на рекламу. Застосування цифрового маркетингу в галузі продажу насіння відкриває можливість керувати взаємодією з клієнтами через цифрові та традиційні канали, що дозволяє створювати динамічні відносини з ними. Соціально-етичний маркетинг відображає зростаючу важливість врахування інтересів не тільки споживачів, але й суспільства в цілому, включаючи аспекти екології та соціальної відповідальності. Кожна з маркетингових стратегій має бути реалізована у виробничо-торгівельному ланцюгу з урахуванням конкретних факторів, що впливають на аграрний ринок України.
Посилання
Багорка М.О., Кадирус І.Г. Упровадження маркетингової концепції управління в практичну діяльність аграрних підприємств. Науково-виробничий журнал «Держава та регіони». 2021. № 1 (118). С. 42–47. URL: http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/4902 (дата звернення 09.09.2023).
Бунич Д.Р. Стан та перспективи розвитку ринку зерна в Україні. Вісник студентського наукового товариства «Ватра». 2020. № 94. С. 33–42. URL: http://vtei.com.ua/doc/2020/23042020konf/14_94.pdf#page=33 (дата звернення 09.09.2023).
Захарчук О.В. Досвід комерційного обігу насіння та виплат за використання інтелектуальної власності. Економіка АПК. 2018. № 2. С. 77–84. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/E_apk_2018_2_12.pdf (дата звернення 09.09.2023).
Зінченко О.А. Маркетинговий менеджмент аграрних підприємств в контексті міжнародного бізнесу. Науковий погляд: економіка та управління. 2020. № 4. С. 7–12. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vamsue_2020_4_3 (дата звернення: 09.09.2023).
Зубець М.Ф., Саблук П.Т., Тивончук С.О. Інноваційно-випереджувальна модель якісно нового розвитку агропромислового виробництва. Економіка АПК. 2008. № 12. С. 3–8.
Кобернюк С.О. Розвиток аграрного маркетингу в Україні. Економіка та держава. 2019. № 5. С. 45–48.
Кравчук І.А. Тенденції і перспективи концептуального забезпечення аграрного маркетингу. Науковий вісник Полісся. 2014. № 27. С. 174–179. URL: http://ir.polissiauniver.edu.ua/bitstream/123456789/2476/3/Nvbdfa_2014_27_174-179.pdf
Пічкур О.В. Правова охорона селекційних досягнень у рослинництві : монографія. Київ, 2006. 804 c.
Худолій Л.М. Розвиток ринку зерна в Україні. Економіка АПК. 1997. № 9. С. 59–66.
Чeхов С.А. Інфраструктура і маркетинг ринку насіння олійних культур. Економічний простір. 2018. № 135. С. 139–149. URL: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/270 (дата звернення 09.09.2023).
Shablya O., Kholodnyak O. Marketing principles for promoting varieties of melon crops in Ukraine. Vegetable and Melon Growing. 2022. № 70. P. 125–135. DOI: https://doi.org/10.32717/0131-0062-2021-70-125-135 (дата звернення 09.09.2023).
Gummesson E. Total relations marketing: marketing strategy moving from the 4 Ps – product, price, promotion, place – of traditional marketing to the 30 Ps – the thirty relationships – of a new marketing paradigm. Oxford : Butterworth-Heinemann, 2002. 350 p.
Robert E. Brenson, Duglas G. Norwell. Agricultural Marketing. Iowa City : Lowa University, 1998. 559 p.
Bahorka M.O., Kadyrus I.H. (2021) Uprovadzhennia marketynhovoi kontseptsii upravlinnia v praktychnu diialnist ahrarnykh pidpryiemstv [Implementation of the marketing concept of management in the practical activity of agrarian enterprises]. Naukovo-vyrobnychyi zhurnal «Derzhava ta rehiony», vol. 1 (118), рр. 42–47. Available at: http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/handle/123456789/4902 (accessed September 9, 2023).
Bunych D.R. (2020) Stan ta perspektyvy rozvytku rynku zerna v Ukraini [State and prospects of grain market development in Ukraine]. Visnyk studentskoho naukovoho tovarystva «Vatra», vol. 94, pp. 33–42. Available at: http://vtei.com.u/doc/2020/23042020konf/14_94.pdf#page=33 (accessed September 9, 2023).
Zakharchuk O.V. (2018) Dosvid komertsiinoho obihu nasinnia ta vyplat za vykorystannia intelektualnoi vlasnosti [Experience in the commercial circulation of seeds and payments for the use of intellectual property]. Ekonomika APK, vol. 2, pp. 77–84. Available at: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/E_apk_2018_2_12.pdf (accessed September 9, 2023).
Zinchenko O.A. (2020) Marketynhovyi menedzhment ahrarnykh pidpryiemstv v konteksti mizhnarodnoho biznesu [Marketing management of agricultural enterprises in the context of international business]. Naukovyi pohliad: ekonomika ta upravlinnia, vol. 4, pp. 7–12. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vamsue_2020_4_3 (accessed September 9, 2023).
Zubets M.F., Sabluk P.T., Tyvonchuk S.O. (2008) Innovatsiino-vyperedzhuvalna model yakisno novoho rozvytku ahropromyslovoho vyrobnytstva [An innovative and anticipatory model of a qualitatively new development of agro-industrial production]. Ekonomika APK, vol. 12, pp. 3–8.
Koberniuk S.O. (2019) Rozvytok ahrarnoho marketynhu v Ukraini [Development of agricultural marketing in Ukraine]. Ekonomika ta derzhava, vol. 5, pp. 45–48. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2019.5.45 (accessed September 9, 2023).
Kravchuk I.A. (2014) Tendentsii i perspektyvy kontseptualnoho zabezpechennia ahrarnoho marketynhu [Trends and prospects of conceptual support of agricultural marketing]. Naukovyi visnyk Polissia, vol. 27, pp. 174–179. Available at: http://ir.polissiauniver.edu.ua/bitstream/123456789/2476/3/Nvbdfa_2014_27_174-179.pdf
Pichkur O.V. (2006) Pravova okhorona selektsiinykh dosiahnen u roslynnytstvi: monohrafiia [Legal protection of breeding achievements in plant breeding: monograph]. Kyiv, 804 p.
Khudolii L.M. (1997) Rozvytok rynku zerna v Ukraini [Development of the grain market in Ukraine]. Ekonomika APK, vol. 9, pp. 59–66.
Chekhov S.A. (2018) Infrastruktura i marketynh rynku nasinnia oliinykh kultur [Infrastructure and marketing of the market of oilseeds]. Ekonomichnyi prostir, vol. 135, pp. 139–149. Available at: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/270 (accessed September 9, 2023).
Shablya O., Kholodnyak O. (2022) Marketing principles for promoting varieties of melon crops in Ukraine. Vegetable and Melon Growing, vol. 70, pp. 125–135. DOI: https://doi.org/10.32717/0131-0062-2021-70-125-135 (accessed September 9, 2023).
Gummesson E. (2002) Total relations marketing: marketing strategy moving from the 4 Ps – product, price, promotion, place – of traditional marketing to the 30 Ps – the thirty relationships – of a new marketing paradigm. Oxford: Butterworth-Heinemann, 350 p.
Robert E. Brenson, Duglas G. Norwell (1998) Agricultural Marketing. Iowa City: Lowa University, 559 p.